O przerwanej symbiozie z Diabłami

O przerwanej symbiozie z Diabłami 04.11.2012, 10:37, Adam Cygański 34 komentarzy

Był 25 kwietnia, 2004 rok. Arsenal po remisie 2-2 z Tottenhamem na White Hart Lane na trzy kolejki przed końcem sezonu zapewnił sobie trzynaste i jak dotąd ostatnie mistrzostwo Anglii (jeśli pamiętacie ten moment, to szczerze wam zazdroszczę).

Zastanawiacie się, dlaczego nawiązuję do tamtego wydarzenia? To z uwagi na wczorajszy mecz ligowy z Manchesterem United, który zakończył się już 10. porażką Arsenalu z tym rywalem od wspomnianego mistrzostwa w 2004 roku (ponadto 4 zwycięstwa i 3 remisy). Na końcu XX i na początku XXI wieku to właśnie tylko te dwa kluby liczyły się w walce o mistrzostwo Anglii. Od 1996 roku, czyli od początku pracy Arsene’a Wengera w północnym Londynie, do 2004 roku, jedynie Kanonierzy i Czerwone Diabły wygrywali rozgrywki Premier League (odpowiednio 3 i 5 razy).

Smaczku walce pomiędzy oboma zespołami dodawały dwie osobowości – Arsene Wenger i sir Alex Ferguson. Obaj charyzmatyczni menedżerowie nierzadko wymieniali się uszczypliwymi komentarzami, a niekiedy dochodziło między nimi nawet do ostrych kłótni. To wszystko sprawiło, że na mecze Arsenalu z Manchesterem United, najlepszych drużyn w Premier League, czekała cała Anglia jak i reszta piłkarskiego świata. Pomyślicie, że teraz jest podobnie i może będzie w tym sporo racji, gdyż nadal te spotkania wywołują u kibiców dodatkowe emocje, jednak od ostatniego mistrzostwa Anglii dla Arsenalu zmienił się jeden, ale kluczowy dla losów tej rywalizacji aspekt. Manchester United do dziś jest jednym z najlepszych, o ile nie najlepszym klubem w Anglii, natomiast Arsenal zboczył z tego toru.

Dlaczego tamten Arsenal i Manchester United były tak mocne? Odpowiedź jest dość paradoksalna. Dzięki sobie. Żaden z dwójki dżentelmenów Wenger-Ferguson nie chciał zakończyć sezonu za swym rywalem. Dlatego więc, jeśli Arsenal w 1999 roku kupował Thierry’ego Henry’ego czy Davora Sukera, bądź dwa lata później Giovanniego van Bronckhorsta, Sylvaina Wiltorda czy Sola Campbella, Czerwone Diabły w tym czasie pozyskały między innymi Ruuda van Nistelrooya, Juana Sebastiana Verona, Fabiena Bartheza i Mikaela Silvestre’a. I odwrotnie - MU zatrudniło Diego Forlana, Rio Ferdinanda, Cristiano Ronaldo, to Arsenal pozyskał Gilberto Silvę, Jensa Lehmanna czy perspektywicznego Francesca Fábregasa Nikt nie chciał przecież okazać się gorszy w rywalizacji z wielkim rywalem.

Konsekwencje takiego postępowania miały tylko i wyłącznie pozytywne skutki dla obu klubów (osiem mistrzowskich tytułów w ciągu ośmiu lat), gdyż dążąc za sobą nawzajem, stawały się coraz lepsze. Był to pewien rodzaj swoistej symbiozy. Jeden czerpał korzyści z drugiego i odwrotnie. Niestety w pewnym momencie jeden z tego „związku” zawiódł. Czerwone Diabły do dziś to główny kandydat do triumfu w Premier League, podczas gdy Arsenal w ostatnich latach liczy się jedynie w walce o miejsca 3-4.

Przyczyn takiego obrotu spraw pewnie nie poznamy i nie zrozumiemy, jednak nie tylko dla nas, ale i dla kibiców Czerwonych Diabłów ważne jest, aby ten marazm w wykonaniu Kanonierów jak najszybciej się skończył, gdyż jak to w symbiozie bywa – Arsenal potrzebuje silnego Manchesteru, Manchester potrzebuje silnego Arsenalu.

autor: Adam Cygański źrodło: własne
Aby dodawać komentarze, musisz być zalogowany. Załóż konto lub zaloguj się w serwisie.
poprzednia1 następna
DawidAFC komentarzy: 18097 newsów: 125106.11.2012, 19:45

Kiedyś znowu nadejdą te czasy :)

Lukiner komentarzy: 194904.11.2012, 21:02

Aż mi się łezka w oku zakręciła jak czytając o tym artykule (chociaż oczywiście tego nie pamiętam) wzruszyłem się "starym" dobrym Arsenalem. Teraz powoli mnie ten klub wkurza i to co raz bardziej, ale nie mogę przestać ich kochać, nie umiałbym innych kochać. Arsenal, ruszcie dupy, bo jesteście teraz ligowym średniakiem! Spadliście jak Polska reprezentacja, od medali na MŚ, do KATASTROFY! Żenada, Kanonierzy proszę ja was, ogarnijcie się...

benekjuve88 komentarzy: 8404.11.2012, 19:12

dziwne i chybione wnioski

jimmykanonier1886 komentarzy: 1078404.11.2012, 14:43

premier legaue potrzebuje silnego Arsenalu,a nie united

cwalin komentarzy: 238004.11.2012, 14:20

Powtarzam placenie zawodnikowi 200 tys.tygodnowo to absurd dlatego popieram klub w tym temacie.

Kanonier95 komentarzy: 288204.11.2012, 13:00

i to boli najbardziej. nie ma walki z MU ;/

ELViS95 komentarzy: 70804.11.2012, 12:55

z Usmanovem i Wengerem mamy przepis na sukces, Wenger ma dobre oko do transferów (szczególnie młodzieży zdolnej i perspektywicznej), Usmanov ma forsę, dzieki której na pewno większość zawodników, na których AW ma oko przyszła by do klubu a średniacy by odeszli, a że teraz Wenger ma ograniczony budżet transferowy to i transfery nie są zawsze takie trafione (SS19, Santos, Silvestre i kilku innych)

piter1908 komentarzy: 539004.11.2012, 12:55

Co się zmieniło ? PIENIĄDZE ! Kiedyś Arsenal był najlepszy w Anglii i też był jednym z lepiej płacących klubów ! a teraz ? wszyscy płaca gwiazdą po 200 tyś tygodiowo nie którzy nawet więcej ! a my dalej stoimy na pensjach 80 tyś ! Więc o czym tu mówić ? Niby nie każdy gra dla pieniędzy itd... Ale jak ktoś robi to samo co inny i dostaje za tą samą pracę 4 razy mniej to każdy by się zastanowił nad zmianą pracodawcy !

allshaq komentarzy: 43504.11.2012, 12:52

a dlaczego city i chelsea to potezne kluby ? bo maja kase... i nie boja sie jej wydac czy to na transfery czy na tygodniowki... a my ? problemem jest 200tys dla van persiego czy 100tys dla walcotta...

Hortex komentarzy: 102404.11.2012, 12:52

Nieprawda, United nie potrzebują silnego Arsenalu, bo mają silne City i silną Chelsea, ktróre nakręcają ten wyścig zbrojeń.

gunners14 komentarzy: 228404.11.2012, 12:40

Nie wiem, może morale się zmieniły.

ziom komentarzy: 190204.11.2012, 12:26

My zboczyliśmy z toru,ze względu na mocno okrojone fundusze bo zaciągliśmy wielki kredyt na budowę Emirates.Dodatkowo podpisaliśmy fatalną umowe z Nike i z liniami Emirates odnośnie reklamy na koszulkach.Takie kontrakty podpisuje się maksymalnie na 5 lat,my podpisalismy je na ponad 10.Odnośnie nazwy stadionu,to było dobre posunięcie,ale nie już reklamy na koszulkach.Doszło do tego,że Liverpool dostaje prawie 3 razy więcej od nas za reklamę na koszulkach.A to my gramy nieprzerwanie w lidze mistrzów,oraz kończymy sezon wyżej niż oni.Z czołówki klubów premiership nikt nie ma tak niskiego zysku za reklamy na koszulkach,a mówimy tu o wielkich pieniądzach(Kilkazdziesiąt milionów funtów w skali roku,tyle dostają największe kluby za rekalmy na koszulkach).Na szczęście te kontrakty już się kończą oprócz nazwy do stadionu.P.S.Żadna gwiazda do nas nie przyjdzie,jeśli nie dostanie tygodiówki na poziomie 200 tyś funtów tygodniowo bo tyle płacą największe kluby swoim piłkarzom.Finansami zarządza zarząd,nie Wenger.Pamiętajcie o tym,zwłaszcza ci młodzi,którzy krytykują go po porażkach Arsenalu,za to jakich sprowdził on zawodników.To zarząd zatwierdza każdy transfer,nie Wenger.Gazidis-który jest przedstawicielem zarządu mówi przed okienkiem ile Wenger może wydać na transfery i tygodniówkę dla zawodnika.Tak jest od lat.Jest tylko jedno wyjście by Arsenal rywalizował finansowo z najlepszymi.Klub przejąłby Usmanov który jest bogatszy od Abramowicza.Na to nie zgodzą się ludzie z zarządu i Kroenke bo na Arsenalu zarabiają pieniądze.Usmanov wyrzuciłby ich w większości,bo chciałby jak Romek mieć wolną rekę do polityki klubowej.Zastawiłby tylko Wengera i sztab trenerski.

DavidJR komentarzy: 111004.11.2012, 12:21

no ***** co sie stało z wielkim arsenalem

syneusz komentarzy: 1119 newsów: 304.11.2012, 12:12

Po prostu pan Malcolm Glazer wie jak zarabiać pieniądze na piłce nożnej bez uszczerbku na jej atrakcyjności jak i efektywności. A pan Stan Kroenke jest znakomitym finansistą ale najzwyczjniej w świecie woli koszykówkę.

twixter komentarzy: 4204.11.2012, 12:12

chelsea była wtedy w takiej sytuacji jak arsenal teraz, ciągle tuż za liderami często tylko 1-4 pkt straty do 2go miejsca do czasu aż dostali kopa z gotówką, poziom podobny do city trzymał wtedy liverpool, również newcastle próbowało się przepychać mając w składzie shearera który strzelał bramki jak persie w zeszłym sezonie, co do taktyki to moim zdaniem 4-5-1 nie grają aż tak źle bo jednak w czołówce kończą, ale np z takimi klubami jak norwich itp to aż się prosi o 2-3 napastników bo wiadomo że się zamkną i nawet tak dobrze grający głową giroud będzie miał problem wygrać główkę z 3-4 obrońcami, zresztą o błędach w naszej taktyce można pisać prace magisterską :)

fabregas1987 komentarzy: 2611504.11.2012, 12:02

od 96 roku United zdobyło 10 mistrzostw na 17 możliwych ...
niby era Wenger'a jest wielka, ale przed nią Arsenal miał więcej tytułów od ManU

cwalin komentarzy: 238004.11.2012, 11:52

No tak ale w tamtych latach Man.City I Chelsea to cieniasy atetaz potezne kluby.

Sztofort komentarzy: 260704.11.2012, 11:51

@allshaq ma racje, sam to zreszta zauwazylem rok temu. Twixter tez ma racje, my nie nadajemy sie na 4-5-1 z takim skrzydlem ktory dogrywa raz na ruski rok dokladnie pilke.. Wenger wg mnie po prostu zagubil sie w tym co robi i tyle, albo po prostu robi za pionka ktorym steruje zarzad.

allshaq komentarzy: 43504.11.2012, 11:44

@shark31 - gibbs zaliczyl kilka udanych spotkan w tym sezonie, jest o klase lepszy od santosa, ale daleko mu do swiatowej klasy. niech rozegra chocby jeden sezon na takim poziomie jak do tej pory to moze zmienie zdanie, bo nawet takim sredniakom jak arshavin czy rosicky przytrafiaja sie swietne mecze

twixter komentarzy: 4204.11.2012, 11:43

to nie po odejściu henrego arsenal obniżył loty lecz po odejściu swojego legendarnego kapitana Vieiry,
także w artykule brakuje wspomnienia o tym, bo to jego oraz Keana pojedynki słowne i nie raz siłowe były atrakcją tych pojedynków, obstawiane przez komentatorów, np który z nich w danym meczu pierwszy wyleci z boiska lub w której drużynie ktoś dozna kontuzji, takie wejścia jak wczoraj robina w sagne podczas tych meczów zdarzały sie kilka jak nie kilkanaście razy a sędziowie mieli duży kłopot z utrzymaniem porządku na boisku (coś w stylu dzisiejszych meczów barcy z realem, choć tam raczej żaden z fauli nie był symulacją piłkarzy w celu ukarania przeciwnika kartką), wtedy Vieria sprowadzał słowami naszych graczy do porządku, a jak ktoś mu się postawił podczas meczu to cały skład go trzymał żeby oboje czerwieni nie dostali i nie raz wenger musiał dokonywać zmiany żeby ostudzić takich poddenerwowanych graczy, drugą przyczyną było i jest zmiana taktyki z 4-4-2 na 4-5-1 lub jak kto woli 4-3-3, wczoraj manchester grał 4-4-2 i było widać że z takim systemem również idzie zdominować rywala z górnej półki. Na początku te ustawienie było skuteczne gdyż na szpicy był niezwykle szybki i precyzyjny henry, poźniej adebayor ale od tamtych czasów średnia bramek na mecz arsenalu spadła i to bardzo wyraźnie. wtedy arsenal zdobywał ponad 2 bramki na mecz a w 95% meczów zdobywał 1 bramkę więc każdy z rywali wiedział że chcąc wywieść punkt musi przynajmniej tą jedną bramkę strzelić

RESOVIA komentarzy: 63104.11.2012, 11:41

@ mitmichael
Ja niestety nie pamiętam, bo pierwszy raz spotkałem się z Arsenalem w fifie 2005 i od tego czasu tylko ten klub.

hei007 komentarzy: 352804.11.2012, 11:28

Jest w tym bardzo dużo prawdy.

mitmichael komentarzy: 4924304.11.2012, 11:26

Był 25 kwietnia, 2004 rok. Arsenal po remisie 2-2 z Tottenhamem na White Hart Lane na trzy kolejki przed końcem sezonu zapewnił sobie trzynaste i jak dotąd ostatnie mistrzostwo Anglii (jeśli pamiętacie ten moment, to szczerze wam zazdroszczę).

Jakbym mogł takiego meczu nie pamietac ;)

shark31 komentarzy: 601304.11.2012, 11:11

allshaq tylko jedno powiem bo co do marketingu masz racje ale akurat Gibbs to JUZ jest obronca swiatowej klasy a bedzie tylko lepiej, a Giroud to takze swietny zawodnik ale niestety nasi skrzydlowi nie potrafia grac z takim napadziorem.

allshaq komentarzy: 43504.11.2012, 11:01

jeszcze jedno slowo o dlugach - sprawdzcie fakty na ile zadluzony jest arsenal, a na ile inne kluby. nie pamietam teraz liczb, ale jak c.ronaldo przechodzil do realu, to ten wzial ogromny kredyt zeby za niego zaplacic. i co ? oczywiscie zarowno medialnie, marketingowo jak i sportowo c.ronaldo splacil pozyczke bankowa realu z kilkukrotna nawiazka... u nas po prostu brakuje kogos w zarzadzie kto mialby JAJA i sprowadzil jakiegos swiatowej klasy zawodnika ktory dzwignalby klub zarowno sportowo jak i marketingowo. kogos jak np. edison cavani.

allshaq komentarzy: 43504.11.2012, 10:56

ale bzdura.
arsenal walczy o nizsze lokaty dlatego, ze jak sami oficjele tlumaca "wybudowalismy stadion"...
prawda jest taka, ze arsenal zaczal upadac po sprzedaniu thierry'ego henry'ego. odszedl KLUCZOWY zawodnik, zawodnik legenda i inni zawodnicy arsenalu zobaczyli, ze skoro thierry odszedl to oni tez moga. do tego doszlo stwierdzenie arsene'a, ze zawodnicy powyzej 30roku zycia beda tylko na rocznych kontraktach... spojrzmy na manu gdzie graja zawodnicy typu: giggs, scholes, ferdinand, carrick, vidic, evra i to w glownej mierze dzieki ich doswiadczeniu manu wygrywa trofea. przypatrzmy sie teraz tak bardzo nienawidzonej przez wiekszosc z was barcelonie - wiekszosc pilkarzy peirwszego zespolu wywodzi sie z masii - chlopaki znaja sie od kilku-kilkunastu lat i sa tak zgrani, ze moga z zamknietymi oczami do siebie dogrywac pilki. a u nas co ? co sezon 2-3 zawodnikow wpada do podstawowego skladu zupelnie nowych, niezgranych z reszta druzyny. przypatrzmy sie blizej; ze skladu ktory istnial chocby 4 lata temu ilu zostalo do dzis starych zawodnikow ? sagna, rosicky, diaby ? NIE DA sie zbudowac mistrzowskiego zespolu w rok - do tego trzeba kilkuletniej stabilizacji. gdyby w ciagu ostatnich 4 lat od nas nikt nie odszedl mielibysmy pake na mistrzostwo co roku i LM, a tak dupa zbita ! nawet city ktore przejal szejk potrzebowalo kilku lat na zgranie mimo, ze co roku kupowali nowych, swietnych i drogich zawodnikow. fani arsenalu otrzasnijcie sie - dopoki zarzad nie przeznacy w ciagu najblizszego roku 100mln funtow na transfery to mozemy zapomniec o jakimkolwiek mistrzostwie... praktycznie kazda formacja wymaga wmocnienia... zarowno srodek obrony, lewa strona obrony (nikt mi nie wmowi, ze gibbs to swiatowej klasy lewy obronca albo, ze takim sie stanie), srodek pomocy (diaby nigdy nie przestanie byc szklem zarowno jak i rosicky), skrzydla (gervinho idz do ligue1) jak i napad (giroud...)

zanst komentarzy: 38204.11.2012, 10:56

Bardzo fajny artykuł, świetnie się czyta :D.

koxiarz14 komentarzy: 6035 newsów: 35504.11.2012, 10:54

Arsenal ma 13 tytułów a nie 10. Trochę śmieszny błąd:)

Kaziu09 komentarzy: 325304.11.2012, 10:53

Świetny artykuł :) aż chciałoby się wrócić do lat 1996-2004 !

roko90 komentarzy: 86904.11.2012, 10:51

Arsenal po remisie 2-2 z Tottenhamem na White Hart Lane na trzy kolejki przed końcem sezonu zapewnił sobie dziesiąte i jak dotąd ostatnie mistrzostwo Anglii ?

Jakie 10 mistrzostwo? Ja znam inna historie chyba

LoveTheGunners komentarzy: 914004.11.2012, 10:50

swietny artykul

pazdzioh komentarzy: 30404.11.2012, 10:48

sama prawda.

teo14 komentarzy: 55104.11.2012, 10:47

kolejki przed końcem sezonu zapewnił sobie dziesiąte i jak dotąd ostatnie mistrzostwo Anglii

Arsenal jest trzynastokrotnym mistrzem Angli

AspiratioCrew komentarzy: 51304.11.2012, 10:43

kupowaliśmy... a potem nowy stadion i długi i nie było mowy o kupnie kogoś dobrego.

poprzednia1 następna
Następny mecz
Ostatni mecz
Arsenal - Ipswich 27.12.2024 - godzina 21:15
? : ?
Crystal Palace - Arsenal 21.12.2024 - godzina 18:30
:
Tabela ligowa
Tabela strzelcówStrzelcy
DrużynaMWRPPkt
1. Liverpool15113136
2. Chelsea16104234
3. Arsenal1686230
4. Nottingham Forest1684428
5. Manchester City1683527
6. Bournemouth1674525
7. Aston Villa1674525
8. Fulham1666424
9. Brighton1666424
10. Tottenham1672723
11. Brentford1672723
12. Newcastle1665523
13. Manchester United1664622
14. West Ham1654719
15. Crystal Palace1637616
16. Everton1536615
17. Leicester1635814
18. Ipswich1626812
19. Wolves1623119
20. Southampton1612135
ZawodnikBramkiAsysty
Mohamed Salah139
E. Haaland131
C. Palmer116
B. Mbeumo102
C. Wood100
N. Jackson93
Y. Wissa91
Matheus Cunha83
J. Maddison74
A. Isak74
SondaMusisz być zalogowany, aby posiadać dostęp do ankiety.
Publicystyka
Wywiady