Jorginho żegna się z Arsenalem
28.05.2025, 09:37, Eryk Szczepański
2868 komentarzy
Zbliżamy się do końca maja, a to oznacza, że już za chwilę otworzy się pierwsze okienko transferowe. To takie mini-okienko, które pozwala klubom biorącym udział w Klubowych Mistrzostwach Świata na wzmocnienie swoich składów przed tym kontrowersyjnym turniejem. Jednym z zespołów, które będą w nim uczestniczyć, jest Flamengo, które już dogadało się z Jorginho na transfer po zakończeniu jego kontraktu.
Zazwyczaj umowy piłkarskie kończą się 30 czerwca, więc wygląda na to, że włoski pomocnik otrzymał specjalne pozwolenie na wcześniejsze odejście. Dzięki temu będzie mógł dołączyć do nowego klubu i przygotować się do gry w "Imprezie Ego" Infantino.
Na swoich mediach społecznościowych Jorginho opublikował wzruszające pożegnanie z klubem i kibicami:
- Dałem z siebie wszystko, każdego dnia, w każdym meczu, nie tylko dla wyników, ale dla tej koszulki, dla kibiców. Wasze wsparcie znaczyło dla mnie wszystko, niezależnie od tego, czy zaczynałem mecz w pierwszym składzie, czy na ławce. Sprawiliście, że czułem się doceniony i kochany. To rzadkość w piłce nożnej i nigdy tego nie zapomnę. Teraz nadszedł czas na pożegnanie, choć może jeszcze się zobaczymy.
- Kiedy miejsce staje się domem, pożegnanie nigdy nie jest łatwe, ale odchodzę z podniesioną głową i pełnym sercem. Dziękuję moim kolegom z drużyny za zaufanie i wsparcie. Trenerowi, sztabowi i wszystkim ludziom za kulisami dziękuję za wsparcie na boisku i poza nim oraz za zawsze okazywaną życzliwość i miłość.
- A do kibiców: dziękuję za śpiewanie mojego imienia, za wiarę we mnie. Dziękuję, Arsenal.
źrodło: arseblog.com

29.07.2025, 00:24 18 komentarzy

10 godzin temu 2 komentarzy

13 godzin temu 7 komentarzy

25.07.2025, 20:24 3 komentarzy

25.07.2025, 12:36 15 komentarzy

25.07.2025, 10:59 3 komentarzy

24.07.2025, 20:56 751 komentarzy

24.07.2025, 17:47 1 komentarzy

24.07.2025, 14:19 11 komentarzy

24.07.2025, 09:15 20 komentarzy
Drużyna | M | W | R | P | Pkt |
---|
Zawodnik | Bramki | Asysty |
---|
-
Viktor Gyökeres – brakujące ogniwo w mistrzowskiej układance Arsenalu?
- 29.07.2025 18 komentarzy
-
A wszystko to przez Havertza...
- 19.02.2024 30 komentarzy
-
Red Dead Redemption
- 17.07.2023 12 komentarzy
-
Zagadnienia taktyczne: Tequila
- 25.09.2022 15 komentarzy
-
Zagadnienia Taktyczne: Idealny początek
- 19.08.2022 16 komentarzy
- pokaż całą publicystykę
-
Wywiad z Emilem Smith-Rowem: Jego inspiracje na boisku i poza nim
- 05.09.2022 10 komentarzy
-
Pot, cierpienie i egoizm
- 11.11.2021 8 komentarzy
-
Wywiad z Przemkiem Rudzkim
- 08.10.2021 16 komentarzy
-
Historia Jacka Wilshere'a
- 27.08.2021 35 komentarzy
-
Obszerny wywiad z Xhaką dla The Guardian
- 07.02.2021 21 komentarzy
- pokaż wszystkie wywiady
Tak naprawdę żaden z obecnie dostępnych napastników na rynku nie jest gwarantem skuteczności na poziomie EPL. To wszystko są napastnicy drugiej kategorii...
Gyok? Na highlightsach to napastnik idealny, jednak wszyscy wiemy, że "królowie strzelców" z ligi portugalskiej nie zawsze podbiją mocniejsze ligi... Nunez, Ramos czy Jackson Martinez nie zwojowali Europy, a swego czasu interesowali się nimi praktycznie wszyscy. System taktyczny w Sportingu to zupełnie inna filozofia fooballu niż Arsenal Mikela. Oceniając to zero jedynkowo to Szwed bardziej naturalne dla siebie środowisko miałby w LFC Slota, ale oni chyba mają uraz do napastników z Portugalii :D U nas napastnik ma cięższe zadanie... My nie gramy szybko, praktycznie nie kontrujemy, gramy atakiem pozycyjnym... Nasz napastnik, zanim dostanie podanie w okolicy pola karnego, będzie miał na plecach 3 zawodników. Gyok to przede wszystkim dynamika z piłką przy nodze, potrafi sobie robić przestrzeń na 2-3 pierwszych metrach. Chłopak właśnie skończył 27 lat i zaczyna swój tzw. "prime age". Lepszy już raczej nie będzie, pytanie czy to co prezentuje wystarczy? Osobiście twierdzę, mimo mojej sympatii do niego, że nie do końca jego umiejętności i największe zalety współgrają z tym czego obecnie szukamy.
Sesko? To jest melodia przyszłości. Młody zawodnik z potencjałem. Jednak jak spojrzymy na suche liczby to w najbardziej bramkostrzelnej lidze Europy, chłopak grający w zespole który gra "radosny" i ofensywny football nie jest w stanie przekroczyć granicy 15 goli w sezonie... Dla przykładu Auba, jak do nas przychodził to walił po 30 goli w BvB i jeszcze obijał się na treningach :D Sam niejednokrotnie mówił o tym, że w EPL jest o wiele ciężej o gole niż w BL. U nas jego skuteczność w lidze spadła do 22 goli. Po drugie cena... 80 mln za napastnika z takimi statystykami to po prostu szaleństwo i śmierdzi to flopem a`la Mudryk. Sesko na dzisiaj nie jest lepszym napastnikiem od Havertza. Oceniając go obiektywnie to pewnie będzie potrzebował 1-2 sezonów żeby się dostosować do wymogów ligi. My potrzebujemy napastnika na dzisiaj.
Vlaho? Nie wiem czy jego imię przewija się w jakiś poważniejszych "źródłach", ale ten temat wraca do nas jak bumerang. Zawodnik jednego sezonu i tyle co można o nim powiedzieć. Pod względem technicznym nie nadający się do grania w żadnym topowym klubie w Europie.
Osimhen? Pewnie 2 lata temu wszyscy byśmy go brali w ciemno. Pod względem umiejętności i wszechstronności chyba najlepszy ze wszystkich wyżej wymienionych. Jednak pod względem mentalnym i charakterologicznym chyba najgorszy. Do tego jego wymagania finansowe... Jeżeli wierzyć doniesieniom chce kontrakt na poziomie 17mln euro za sezon... Był to jeden z powodów, dla którego Chelsea zerwała z nim negocjacje rok temu. Dzisiaj najwięcej się mówi o transferze do Arabii i chyba ten kierunek wydaje się spójny z ambicjami samego zawodnika.
Reasumując nie mamy za bardzo w czym wybierać i każdy obecnie napastnik to duża niewiadoma. Ostatni "pewniak", który był dostępny to chyba Harry Kane... Mamy lekki nieurodzaj na rynku 9tek i stąd też szalone ceny za zaledwie dobrych napastników.
Osobiście uważam, że jeżeli Sesko ma kosztować 80mln, a Gyok ma być dostępny za ok 60mln to bym się nie zastanawiał i ruszył po Szweda. Na dzisiaj Szwed wydaje się dużo lepszym piłkarzem. My za Kalafiora daliśmy ponad 40 mln, a chłop większość sezonu przesiedział na ławce i nikt sobie z tego powodu nie rwie włosów z głowy. GJ kosztował nas prawie 60mln... Nie jest to kwota, która po pierwsze będzie przyciągać uwagę mediów i tworzyć niepotrzebną presję, a po drugie za mniejsze pieniądze dostajemy lepszego zawodnika. Minus, że jest starszy... ale czy to dla nas ma kluczowe znaczenie teraz? Wchodzimy w sezon ostatecznej "próby" Mikela. Albo coś wygramy w nadchodzącym sezonie albo czeka nas mała rewolucja. Jak nie na ławce trenerskiej to w składzie. Nie wyobrażam sobie żeby najlepsi zawodnicy mieli zostać po kolejnym "pustym" sezonie...
@Mastec30: masz rację. Ale mówimy o klubie który nie potrafi wygrać z hodowcami ryżu.
@Ech0z napisał: "Największy flop sezonu 26 znany już przed sezonem. United którzy potrzebują się podnieść ściągają największego czlapaka ligi za 60mln. To są jednak dzbany."
Jakby to rozszerzyć o świat to stawiam torbę gruszek że Messi byłby wysoko wśród spacerowiczów. Lepiej mądrze chodzić niż głupio biegać. Wiadomo że każdy w United może flopnąć ale Cunha nie jest transferem z czapy.
Te biggest Walkers 24/25
Cunha 77%
Virgil. 76%
Murillo. 75%
Statystyka kto najdłużej spacerował na boisku.
Największy flop sezonu 26 znany już przed sezonem. United którzy potrzebują się podnieść ściągają największego czlapaka ligi za 60mln. To są jednak dzbany.
@Barney napisał: "Testy medyczne to on dawno juz mial miec to ja juz nie wiem"
Pisano od dawne że zostały testy medyczne ale czy było jakieś okienko czasowe żeby je zrobić. Ledwo skończył się sezon a on już na kadrze siedzi. Chyba lepiej zrobić je po wszystkim a nie przed kadrą, podpisać dokumenty a potem złapie uraz na kadrze i jesteśmy w dupie
@Mastec30:
Z tym realem to bzdury od poczatku ,ale ludzie lykaja jak pelikany.
Testy medyczne to on dawno juz mial miec to ja juz nie wiem.
Martin Zubimendi has signed all relevant documents ahead of his move to Arsenal, with only a medical left to complete the transfer.
Real Sociedad have asked for the deal to be finalised in July to align with their financial year, which begins next month. The profit from Zubimendi's sale will be recorded in their 2024/25 accounts, giving the club more freedom to reinvest in the transfer market.
An announcement is expected at the end of June or early July.
Via @ChrisWheatley.
Nadal Zubimendi czeka na ten Real czy już przestał ?
@Champishere:
Nie widzę takiej możliwości. Havertz na 8 to jest wariant na mecze z beniaminkami. On Poprostu na tej pozycji potrafi wyjść i pobiegać. Nic więcej. Nigdy nie rozumiałem jak Arteta, przez jakie szklo dostrzegł w nim pomocnika nr 8
Semenyo is a Target for Man United and Arsenal. Will cost over 50m
(@SamC_reports )
Lubię Semenyo ale jak masz okno w którym Liverpool bierze Wirtza to jeden Semenyo byłby lekkim zawodem. Fajny zawodnik na takie wzmocnienie w styczniu. Taki młodszy turbo Trossard ale na lato takie 6/10
Ten Sesko to zasłona dymna.
My idziemy po Isaka.
Liczba byłych graczy Sociedad musi się zgadzać u Artety.
@Mastec30:
To juz chyba bedzie ta mityczna faza V.
@DyktatorArsene napisał: "Arteta juz planuje "kolejne?" mistrzostwo w 2032."
Ciesz się że w ogóle jakieś planuje
Kupimy Sesko i Gyoko i obaj złapią kontuzje.
@aguero10: przecież to lewy obrońca
Arteta juz planuje "kolejne?" mistrzostwo w 2032.
@aguero10:
Jakiego bramkarza gosciu xD
Jak damy za jakiegoś noname ponad 40 mln to my chyba na to okno mamy przeznaczone w takim razie pół miliarda
45 mln za rezerwowego bramkarza ?
Pewnie skończy się jakimś wypożyczeniem na koniec okienka .
Arsenal are in talks to sign highly-rated Genk midfielder Konstantinos Karetsas in a deal that could rise to €45 million including bonuses, according to reports in Greece.
https://tmssl.akamaized.net//images/foto/newsansicht/european-wage-bills-en-1741346382-162792.png?lm=1741346391
FFP? Nie słyszałem.
PSG nawet gorsze brudasy niż City.
Arsenal are in talks to sign highly-rated Genk midfielder Konstantinos Karetsas in a deal that could rise to €45 million including bonuses, according to reports in Greece.
Chris Wheatley
@Champishere: Gyokeres na skrzydle :D hehe
to ja juz bym wolał grac na miejscu Artety formacja z 2 napastnikami cos ala Romb 4-1-2-1-2 Gdzie Środkowymi pomocnikami są Havertz z Ricem czyli siła i wzrost a na SPO biega Odegaard 2 napastników Sesko Gyokeres tylko ta fomacja nie miała by racji Bytu bo SAka wtedy by Ucierpiał bo nie widze go nigdzie poza skrzydłem no ew może w alternatywnej rzeczywistości mogł by spróbować sił na SPO
Panowie a co sądzicie o sytuacji gdyby Partey kontraktu nie przedłużył ?
Szczerze to Ja bym przesunął Havertza do pomocy i kupiłbym obu napastników.
A i jestem ciekaw czy Gyokeres by sobie poradził na lewym skrzydle od biedy.
@arsenallord napisał: "Żart roku będzie jak faktycznie dojdzie Gyo i Sesko a w podstawie będzie grał Havertz"
Z Arteta wszystko możliwe
@polishbrigadesx: żadne to nie .ale dla mnie to jest piłkarz na Newcastle czy totki ale obym się mylil
Żart roku będzie jak faktycznie dojdzie Gyo i Sesko a w podstawie będzie grał Havertz
@Artetaballer: Zgadzam się od początku mówiłem,że może grać trochę pod napastnikiem lub podpięty po drugiej stronie pola karnego przy kimś bardziej klinicznym w wykończeniu bo mimo psioczenia na Niemca ma on sporo zalet.
@praptak: ładnie stoicyzm wjechał
@artur759: Hiszpan chce z tego co widziałem około 350-400, a to jest różnica. Tym bardziej że żadnym wybitnym piłkarzem nie jest.
@Artetaballer napisał: "Arteta chciał grać dwoma fałszywymi 9tkami. Jesus wybiega na przedpole i swoją ruchliwością ściąga ŚO, a z drugiej linii wchodzi Havertz i ładuje gola. GJ leci na krótki słupek, Havertz gra wbiega na długi... To wszystko miał asekurować Rice + Partey - dwie klasyczne 6, a zadaniem Odegaarda było rozrzucanie piłek."
Kiedy tak chciał grać? Przecież ich wszystkich nawet ciężko pomieścić w składzie na raz. Chyba, że Ci chodzi o Parteya na PO, a nie na 6.
Ogólnie jak dla mnie pomysł z Havertzem jako fałszywym napastnikiem był dobry.. Po prostu wykonawcy na innych pozycjach zawiedli i zabrakło drugiego napastnika.
A przechodząc do tego ustawienia i sytuacji, w której mamy Gyo + Sesko... wtedy Szwed mógłby odgrywać rolę GJ (nie znam go z tej strony, ale o ile wydolność ma dobrą, to powienien sobie poradzić).. natomiast Havertz / Sesko graliby drugiego napastnika z głębi.
Ma to sens o ile Gyokeress będzie tak pressował i wkurzał obrońców jak GJ dokładając do tego gole.
@Embix napisał: "Harvetz był kupowany z myślą o grze w pomocy. Gra bo musi i z braku laku kibice to kupują. Nie dowiemy się pomysłu o co chodziło z tą jego gra w środku pola bo zaraz musiał być przestawiony na skrzydło."
Arteta chciał grać dwoma fałszywymi 9tkami. Jesus wybiega na przedpole i swoją ruchliwością ściąga ŚO, a z drugiej linii wchodzi Havertz i ładuje gola. GJ leci na krótki słupek, Havertz gra wbiega na długi... To wszystko miał asekurować Rice + Partey - dwie klasyczne 6, a zadaniem Odegaarda było rozrzucanie piłek.
Tylko, że w tym zestawieniu trzeba mieć:
1. Bardzo dobrego rozgrywającego z głębi (albo na boku obrony, albo DM).. o ile z Ziną wyglądało to solidnie kosztem defensywy, tak z innymi bocznymi obrońcami nie.
2. 9tke, która dużo biega w pressingu i ogólnie skupia na sobie całą uwagę.
3. Odegaarda w najlepszej formie.
Inaczej trudno grać w tym systemie. Jeśli nie ma pressingu (ruchliwej 9tki), to nie zgarniamy piłki wysoko... Jeśli nie ma TOP rozgrywającego z głębi, to Ode musi zbyt często cofać się po piłkę.
Za dużo pracy włożyliśmy w kształtowanie naszej organizacji gry i systemu, żeby teraz to wszystko przewracać do góry nogami. To co mamy wystarczy jedynie dopracować dodając trochę więcej indywidualnej jakości w przedniej linii.
@Embix napisał: "Nie zapominajmy że większość myśli o 4-3-3 a moda robi się na 3kę z tyłu"
Już dawno ta moda na 3 z tyłu przeszła, teraz raczej nieliczni to stosują, przynajmniej z tych mocnych drużyn
Inter tak gra i niby Real ma tak grać, ale raczej nikt inny z liczących się klubów nie gra tak
@Artetaballer napisał: "Tylko jak dla mnie dalej lewa strona miałaby zbyt mało kreatywności."
A prawa strona zbyt ofensywna
@Damper napisał: "Bez szans. Po co by nam było dwóch nowych napastników, mając już w kadrze Havertza? To by kompletnie nie miało sensu, zarówno sportowo, jak i biznesowo. Sportowo- kupujesz za grube siano dwóch zawodników na jedną pozycję mając lukę na 1/2 innych pozycjach. Druga kwestia- przy takim scenariuszu albo rola Havertza byłaby zmarginalizowana (jeden z czołowych piłkarzy Arsenalu + tygodniówka 270k), albo któryś z tych nowych napastników siedziałby na ławie kosztem Havertza i tego drugiego napastnika (to by znaczyło, że przepaliliśmy na niego pieniądze). poza tym nie ma obecnie szans na pozbycie się z kadry innego napastnika, który pobiera dużo pieniędzy i blokuje miejsce w kadrze (Jesus)."
Harvetz był kupowany z myślą o grze w pomocy. Gra bo musi i z braku laku kibice to kupują. Nie dowiemy się pomysłu o co chodziło z tą jego gra w środku pola bo zaraz musiał być przestawiony na skrzydło. A tak miał się podłączać pod napastnika w ataku.
Nie zapominajmy że większość myśli o 4-3-3 a moda robi się na 3kę z tyłu i Arteta próbował już tego ustawienia a 5 w obronie z Parteyem na PO. Zaczęliśmy nawet tak jeden sezon lecz z powodu urazu Timbera jak przyszedł wróciliśmy do gry z Ziną i 4-3-3
@Embix napisał: "A Gyo nie pogrywa czasem na skrzydle?"
Raczej nieee.. przynajmniej nie widze go w naszym systemie na skrzydle. No chyba, że 4 3 3 i będzie grał kosztem Martinellego, tego bardziej lewego z trójki. Wtedy w drugiej lini Rice, Ode, Zubi. Ósemki grające szerzej i Zubi / MLS / Timber w rozegraniu.
To mogłoby być ciekawe i wtedy Gyokeress miałby świetne zabezpieczenie z tyłu - Rice + MLS + Gabriel grający wysoko i zbierający bezpańskie piłki.
Tylko jak dla mnie dalej lewa strona miałaby zbyt mało kreatywności. Choć z drugiej strony liczę, że MLS wejdzie na jeszcze wyższy poziom w tym zakresie.
@Artetaballer napisał: "Tylko, jeśli przyjdzie Gyo i Sesko, to w jakim systemie Arteta chce ich zestawić? Jeśli jeden na ławkę, to co z Havertzem. Zmiennik dla Rice?
4 4 2 i wywalamy Ode... a w środku Rice i Zubi? Mi to wygląda na takie konkretne Stoke City.
A może 3 5 2.. Martinelli i Saka na wahadłach, a w obronie Gabriel Saliba White. O ile Martinelli na tej pozycji spoko, tak Saka hmmm. No za Wengera grał, nawet na LO, ale wtedy był po prostu wprowadzany do drużyny z Nelsonem i Boss uczył ich odpowiedzialności w defensywie. Teraz? To nasz główny kreator..."
A Gyo nie pogrywa czasem na skrzydle?
Jak Mbemo ma dostać 250k to w sumie nie dziwię się trochę wymaganiom Nico. Chyba tyle trzeba teraz płacić gorącym nazwiskom na skrzydłach. Olise też dostał w Bayernie chyba ponad 200k albo nawet 250k po przejściu z CP.
Tylko, jeśli przyjdzie Gyo i Sesko, to w jakim systemie Arteta chce ich zestawić? Jeśli jeden na ławkę, to co z Havertzem. Zmiennik dla Rice?
4 4 2 i wywalamy Ode... a w środku Rice i Zubi? Mi to wygląda na takie konkretne Stoke City.
A może 3 5 2.. Martinelli i Saka na wahadłach, a w obronie Gabriel Saliba White. O ile Martinelli na tej pozycji spoko, tak Saka hmmm. No za Wengera grał, nawet na LO, ale wtedy był po prostu wprowadzany do drużyny z Nelsonem i Boss uczył ich odpowiedzialności w defensywie. Teraz? To nasz główny kreator...
@arsenallord napisał: "Co jest głupotą?"
Może to, że od przynajmniej 15 lat (pewnie więcej ale flashscore pokazuje tylko do tego momentu) żaden napastnik oprócz Haalanda, który jest jakimś wybrykiem natury jeśli chodzi o zdobywanie bramek, w swoim debiutanckim sezonie nie zdobył 25 bramek? Może to, że w ostatnich 10 sezonach tylko 4 piłkarzy przekroczyło 25 bramek w Premier League i byli to Kane, Haaland, Salah i Lukaku (temu ostatniemu udało się to zrobić w ostatniej kolejce strzelając z karnego przeciwko.. Arsenalowi). Od razu było trzeba napisać, że jak nie strzeli 30 goli to słaby transfer i wina Artety, a co, łatwiej będzie znaleźć powód do narzekania.
Gabriel Magalhães is expected to sign a long term deal until 2030.
The player received a tentative offer to nearly treble his wages from Saudi Arabia but declined the offer to remain at Arsenal.
Andrea Berta was well aware of the offer and used the injury lay off of both Bukayo Saka and Gabriel Magalhães to his advantage by building a rapport with the players and their camp subsequently advancing both extensions.
Advanced talks for Gabriel Magalhães first reported by @SamiMokbel_BBC
@aguero10 napisał: "Lubię Sake ale to nie będzie poziom Salaha i Hazarda ."
Do poziomu Salaha pewnie dojedzie, tylko to nie będzie taki strzelec, bo grę zdecydowanie szerzej
Natomiast od Hazarda spokojnie może być lepszy, bo Belg się tak dobrze nie prowadził i zawsze wracał z brzuszkiem, a Saka jest skupiony na dbaniu o siebie
Chris weatley potwierdza zubimendiego w Arsenalu potwierdzenie transferu koniec czerwca ,poczatek lipca z uwagi na ksiego w sociedad.
@aguero10: Przecież Saka już jest lepszy od Hazarda
Mbeumo jest nie ugięty ,żąda minimum 250k tygodniówki w United i Basta !
duzo, sporo nawet bym rzekł , no ale innej motywacji dla niego niz Hajsiwko nie widzę by dryfował tam w Manchesterze
@aguero10: Uwielbialem styl gry Hazarda mało takich piłkarzy teraz jest . Ale to gruba opinia bo Saka jest bardziej regularny niż Belg i wykręca lepsze liczby .
Na skrzydle przydałby się kozak typu Sanchez .
Lubię Sake ale to nie będzie poziom Salaha i Hazarda .
@kwiatinho napisał: "Gra najlepiej w drużynie ale czy aż tak dobrze żebyśmy mogli z nim walczyć o tytuły?"
Sam na pewno tego nie pociągnie, więc potrzebujemy napastnika co najmniej do rywalizacji/rotacji z nim, z perspektywą, że może go wygryźć. Jednego napastnika, a nie dwóch. Po przesunięciu na 9 w poprzednim sezonie Havertz wykręcał top-3 liczby w lidze. W obecnym do czasu kontuzji 20 g/a we wszystkich rozgrywkach. I co, nagle będziemy robić z niego zapchajdziurę i trzeci wybór na pozycji napastnika? Albo cofać znowu na inną pozycję, gdzie wyglądał gorzej? To się nie klei. Bo tak samo można napisać, że potrzebujemy dwóch graczy za Odegaarda, bo Odegaard w dyspozycji z tego sezonu to tym bardziej nie jest zawodnik na pierwszy skład zespołu walczącego o tytuły.
Zróbmy ankietę
Gyokereško czy Seskoeres
Mikel na pewno tu zagląda i będzie wiedzial