Po ćwierćfinał Ligi Mistrzów! Arsenal vs Bayer Leverkusen
16.03.2026, 21:46, Patryk Bielski
208 komentarzy
Już jutro dowiemy się, czy Kanonierzy zagrają w ćwierćfinale tegorocznej Ligi Mistrzów. Po remisie 1:1 w Niemczech z Bayerem Leverkusen, sprawa awansu jest wciąż otwarta i londyńczycy muszą wznieść się na wyżyny swoich umiejętności, by nie zawieść swoich fanów.
Arsenal na fali
Podopieczni Mikela Artety są w świetnych humorach. W weekend pokonali Everton 2:0, co pozwoliło im umocnić się na pozycji lidera Premier League z dziewięciopunktową przewagą nad Manchesterem City. Teraz, grając przed własną publicznością, będą chcieli przypieczętować awans do kolejnej rundy.
Leverkusen nie odpuszcza
Die Werkself również pokazali swoją siłę, remisując 1:1 z Bayernem Monachium (Bawarczycy kończyli mecz w dziewiątkę). To dowód na to, że drużyna Kaspera Hjulmanda potrafi stawić czoła nawet najtrudniejszym rywalom.
Kluczowi zawodnicy
Dla Arsenalu kluczową postacią będzie Bukayo Saka. Choć jego forma nie jest obecnie najwyższa, to wciąż jest jednym z najważniejszych graczy Kanonierów. Jeśli uda mu się odnaleźć przestrzeń i rytm, może być decydującym czynnikiem w tym starciu.
Z kolei dla Leverkusen kluczowy będzie Christian Kofane. Napastnik sprawił wiele problemów Williamowi Salibie w pierwszym meczu i będzie chciał powtórzyć ten wyczyn na Emirates. Jeśli Leverkusen ma marzyć o zwycięstwie, Kofane musi być skuteczny.
Informacje kadrowe
Arsenal będzie musiał radzić sobie bez Jurriena Timbera, który doznał kontuzji w meczu z Evertonem. Martin Odegaard i Mikel Merino również nie zagrają. Leverkusen natomiast wystąpi w podobnym składzie jak w pierwszym meczu, choć Mark Flekken wraca do treningów, a kilku graczy pozostaje niepewnych.
Kto wyjdzie zwycięsko z tego starcia i awansuje do ćwierćfinału? Odpowiedź poznamy już we wtorek! Początek spotkania na Emirates Stadium o godzinie 21:00 czasu polskiego.
źrodło: vavel.com
2 godziny temu 1 komentarzy
19 godzin temu 21 komentarzy
16.03.2026, 14:56 9 komentarzy
15.03.2026, 09:44 4 komentarzy
15.03.2026, 09:39 5 komentarzy
14.03.2026, 21:18 6 komentarzy
14.03.2026, 20:58 986 komentarzy
14.03.2026, 07:57 4 komentarzy
14.03.2026, 07:50 1337 komentarzy
13.03.2026, 14:34 8 komentarzy
| Drużyna | M | W | R | P | Pkt |
|---|
| Zawodnik | Bramki | Asysty |
|---|
-
Zagadnienia Taktyczne #39: Skrzynka narzędziowa
- 16.10.2025 7 komentarzy
-
80 procent: Gdy statystyka przestaje być przypadkiem
- 29.09.2025 28 komentarzy
-
Zagadnienia taktyczne #38: Porażka na Anfield
- 09.09.2025 9 komentarzy
-
Okiem kibica #2: Marzenie młodego chłopca
- 28.08.2025 7 komentarzy
-
Zagadnienia taktyczne #37: Manita na Emirates
- 26.08.2025 5 komentarzy
- pokaż całą publicystykę
-
Wywiad z Emilem Smith-Rowem: Jego inspiracje na boisku i poza nim
- 05.09.2022 10 komentarzy
-
Pot, cierpienie i egoizm
- 11.11.2021 8 komentarzy
-
Wywiad z Przemkiem Rudzkim
- 08.10.2021 16 komentarzy
-
Historia Jacka Wilshere'a
- 27.08.2021 35 komentarzy
-
Obszerny wywiad z Xhaką dla The Guardian
- 07.02.2021 21 komentarzy
- pokaż wszystkie wywiady
Gyokeres kilka razy sie ustawił na dobicie do pustej. Przed Merino tylko Eddie miał taka smykałkę za Artety po oddaniu Laci i Auby.
Timber ma też taką smykałkę no ale bez kolana po weekendzie
Odzyskania piłki Gyokeres: 47
Dotknięcia w polu przeciwnika Havertz: 191
Kontakty z piłką Havertz: 1371
Odzyskania piłki Havertz: 122
Zdobycie piłki w strefie obronnej przeciwnika Havertz: 26
Dotknięcia w polu przeciwnika Gyokeres: 121
Kontakty z piłką Gyokeres: 540
Zdobycie piłki w strefie obronnej przeciwnika: 17
Gyokeres ma 1000 minut mniej, a zobaczycie jak słabo wyglądają liczby "tytaniczno-giroudowe" xD
Ciekawych zbiegów okoliczności w Arsenalu można znaleźć wiele:
Martinelli przestał grać jak oddaliśmy Xhakę i przyszedł konkurent (Trossard)
Saka przestał grać jak wypadł Ode i przyszedł konkutent (Madheke)
@adek504 napisał: "No, ale co liczby liczbami
Rok temu Wood miał 20 bramek i myslisz ze z nim na taką grałoby sie nam lepiej niz z Havertzem czy Merino, bo mi sie wydaje ze nie"
Nie wiem jak wyglądałaby gra, ale wiem jedno - Arteta byłby zadowolony, bo ta gra polega na strzelaniu goli :P
@alexis1908 napisał: "w 2 części sezonu złapał zadyszkę i teraz łatwo w niego strzelać"
Nie złapał Haaland zadyszki - koledzy mu zle podają.
@alexis1908 napisał: "za to w każdym meczu którym grał z Gyokeresem były 2 Kai miał asystę a Gyokeres bramkę."
No ewidentnie liczby przemawiają za tą opcją, wydaje mi się że Jesus bez formy był - mam nadzieję że chwilowi bo jak nie to niech dupska z krzesełka nie podnosi
Kot nimbus_pronos wytypował dziś naszą wygraną,więc jestem spokojny :)
@alexis1908 napisał: "tylko nie zapominaj że do połowy sezonu mniej więcej to Haaland tą drużynę ciągnął za uszy bo praktycznie tylko on strzelał bramki ;) w 2 części sezonu złapał zadyszkę i teraz łatwo w niego strzelać"
Strzelał i chwała mu za to, ale uwazam ze wtedy działała tez lepiej cała druzyna, a on finalnie dowoził skutecznością
Ale jak druzyna gra gorzej to Haaland juz nie pomoże, o to mi chodzi
@miki9971 napisał: "Właśnie dlatego Eddie Nketiah się kopie po czole w Crystal Palace, a Gyokeres gra w Arsenalu.
Ale to moje zdanie."
Podatność na kontuzje i zly timing Eddiego. Jakby wyskoczył w zeszłym sezonie z akademii np to bysmy byc moze Gyoka nie potrzebkwali
@vitold napisał: "Zgadzam sie, aczkolwiek liczby liczbami :D"
No, ale co liczby liczbami
Rok temu Wood miał 20 bramek i myslisz ze z nim na taką grałoby sie nam lepiej niz z Havertzem czy Merino, bo mi sie wydaje ze nie
@adek504: tylko nie zapominaj że do połowy sezonu mniej więcej to Haaland tą drużynę ciągnął za uszy bo praktycznie tylko on strzelał bramki ;) w 2 części sezonu złapał zadyszkę i teraz łatwo w niego strzelać
Chętnie podsumuje statystyki jak Gyok ogarnie jeszcze dodatkowe 1000 minut na boisku i dogoni w minutach Havertza ;)
każdy*
@Theo10 napisał: "Ja nie rozumiem tego podejścia wedle którego Kai nadrabia piłkarskie braki Gyo"
Ratował sytuacje drużyny a nie Gyokeresa. Chociaż też widzieliśmy ze 2 razy, że Gyo zyskiwał na obecności Havertza. No ale chodziło mi, że Niemiec ma na drużyne robić a nie kariere Gyo ratować
@adek504: Zgadzam sie, aczkolwiek liczby liczbami :D
@Theo10: Ale liczby nie zrobią jednego - nie okłamią
Czy 13 bramek w EPL Havertza w 2023/2024 w 37 spotkaniach 2639 minutach przy 69 strzałach to też wynikało z braków techniczych, taktycznych i motorycznych też umożliwiało? ;pp
Kai Havertz 2023/2024
69 strzałów / 2639 min = ok. 2,35 strzału / 90 min
Tu Mazda by chcial Haalanda.
Byl hype na Isaka.
Finalnie dostaliśmy Gyokeresa, który broni się przede wszystkim liczbami (biorąc pod uwagę resztę zespołu) i wygląda coraz lepiej z tym co gra (fakt, przeplata różnie te spotkania)
A tu dalej jest ta sama gadka. Nieprawdopodobne. Xhaka 3.0, bo 2.0 była nagonka na Kai'a....
@vitold napisał: "Ponad 2x więcej strzałów i ledwie 10 bramek więcej, prosta matematyka. Musimy obsługiwać Gyokeresa częściej. Gyokeres ma rzadziej sytuację, ale za to większa odpowiedzialność za ich wykończenie"
To tez jest spłaszczanie sytuacji, Gyokeres biedny, bo nie dostaje podan, cały zespół zły bo nie stwarza sytuacji
Ile bylo takich podan, ze Gyokeres miał podanie za obronę i przegrywał z obrońca, finalnie nie dochodził do strzału, a z analogicznej pozycji Haaland złomowal obronce i strzelał gola
Ale tak ogólnie to w ogóle taki typ napastnika jest troche archaiczny pomimo tego ze Haaland bije rekordy strzeleckie, bo jak teraz nie idzie City to Haaland nie pomaga w ogóle i graja w 10 i to samo my z Gyokeresem, jezeli nie idzie niżej to Gyokeres tez nie pomoże zeby szlo
@bizooon: no faktycznie Kai poklepał z Jesusem w pucharze Anglii z 3 ligowcem ;) za to w każdym meczu którym grał z Gyokeresem były 2 Kai miał asystę a Gyokeres bramkę.
@vitold: „ Ponad 2x więcej strzałów i ledwie 10 bramek więcej, prosta matematyka. Musimy obsługiwać Gyokeresa częściej. Gyokeres ma rzadziej sytuację, ale za to większa odpowiedzialność za ich wykończenie”
Niestety nie zawsze statystyki oddają rzeczywistość, a przynajmniej można nimi łatwo manipulować.
Gyokeres często niestety nie oddaje tego strzału nie dlatego, że nie jest wystarczająco obsługiwany przez kolegów z boiska, tylko dlatego że jego braki techniczne, taktyczne i motoryczne nie umożliwiają mu wypracowania sobie pozycji i miejsca na strzał.
Ale najbardziej w szwedzie mi przeszkadza że jest srodkoeym npstnikiem z przeciętną techniką osobistą a nie poteafi grać głową (dlatego widziałbym najchetniej Merino na ataku :) )
@bizooon napisał: "W czym Eddie od niego gorszy? Myślę że Nketiah czy Merino z obecnym Arsenalem by mieli niegorsze staty"
Właśnie dlatego Eddie Nketiah się kopie po czole w Crystal Palace, a Gyokeres gra w Arsenalu.
Ale to moje zdanie.
Nie wykluczam tez opcji że przez to że graliśmy dużo falszywą 9ką (Jesus, Kai, Merino) to zapomnieliśmy że środkowy napastnik nieobslużony dobrze potrafi wyglądać jak Lewy w większości meczów repry...
@Mastec30: „ Tutaj trzeba albo Gyo ustawiać z Havertzem żeby Niemiec ratował sytuacje”
Ja nie rozumiem tego podejścia wedle którego Kai nadrabia piłkarskie braki Gyo, bo przecież nie wystawiamy ich obu na jedną pozycję, tylko ten Kai jest tu kosztem Ode/Eze/Merino czy kto tam inny będzie grał na pozycji 10 (czy tam prawej 8).
Ja to bym chciał zobaczyć nie duet Kai-Gyo, tylko Kai-Merino - obaj bardzo dobrze się odnajdują zarówno w pomocy jak i na szpicy, także mogłaby tu być spora wymienność pozycji i element zaskoczenia.
Natomiast Gyo to przecież się nie cofnie na rozegranie z jego dokładnością podań. Ostatnio jest u niego zdecydowanie lepiej ze skutecznością, ale ja bym go widział głównie jako jokera, jak ostatnio z Evertonem.
W kontekście napastnika to Mikel musi się określić kogo on chce... Na początku na targecie był napastnik, który potrafi rozgrywać, może grać na kilku pozycjach i niekoniecznie musi zdobywać sporo goli. Potem system wymusił napastnika, który wygrywa pojedynki, potrafi się zastawić i stwarzać przestrzeń kolegom z pomocy, ale niekoniecznie dowoził liczby. Kupiliśmy więc goaleadora, który miał być maszyną do strzelania goli, a nie od wszystkiego innego i się okazuje, że liczbowo nie jest lepszy od Havertza, a dodatkowo nie wygrywa tyle pojedynków co Niemiec i nie potrafi tak rozgrywać i utrzymywać się przy piłce...
Przy takiej taktyce jaką preferuje Mikel chyba żaden napastnik nie będzie w stanie walczyć o miano króla strzelców EPL i trzeba to sobie powiedzieć wprost.
Gyokeres w EPL:
Minuty: 1901
Strzały: 43
Stworzone okazje: 16
Stworzone sytuacje: 3
Bramki: 11
Haaland w EPL;
Minuty: 2419
Strzały: 102
Stworzone okazje: 21
Stworzone sytuacje: 8
Bramki: 22
Gyökeres: 11 goli z 43 strzałów= ok 25,6% skuteczności
43 strzały na 1901 min = ok. 2,04 strzału / 90 min
Haaland: 22 gole z 102 strzałów = ok 21,6% skuteczności
102 strzały na 2419 min = ok. 3,79 strzału / 90 min
Ponad 2x więcej strzałów i ledwie 10 bramek więcej, prosta matematyka. Musimy obsługiwać Gyokeresa częściej. Gyokeres ma rzadziej sytuację, ale za to większa odpowiedzialność za ich wykończenie
@Mastec30 napisał: "albo w ogóle zrobić ze Szweda Jokera a grać Kaiem docelowo na 9tce i nie kombinować już. Wrócić do tzw ustawień fabrycznych"
To najlepsza opcja chyba że właśnie w nkektórych meczach Kai z Merino jak będzie zdrowy. Gyok na zmęczonego przeciwnika i fizyczne mankamenty sie niwelują
Aczkolwiek też nie można nie zauważyć że Gyo technicznie nie jest Cazorlą XD
@miki9971:
dokładnie, ciągłe gadanie jaki ten Gyo jest bezużyteczny. Prawda jest jednak taka, że wygląda coraz lepiej i myślę, że z każdym meczem będzie coraz bardziej wpasowany w zespół. Połączenie Havertz + Gyo wydaje się idealne na Bayer
@miki9971 napisał: "Tak, tak. Psioczenie na Szweda ciąg dalszy - a Szwed ze wzruszeniem ramion pokazuje palcem na Kanadyjkę, w której jest na pierwszym miejscu."
To jest takie krótkowzroczne jako jedyny miernik ustawić jedną statystyke - gol. Zamknąć oczy w trakcie meczu, sprawdzić potem na Flashscore czy był gol i ogłosić Gyo - super napastnik. Można też tak jak kto woli
Kto ma mieć najwięcej w kanadyjce jak nie napastnik który jest 2/3 czasu na boisku w sezonie
@bizooon napisał: "ale równie dobrze kazdy z napastników typu typowa 9 z ligi by mogła grać zamiast niego. Barry, Beto, Nketah, Mateta, Evanilson, Kolo Muani, Watkins, Wellbeck, Jimenez, Igor Jesus, nie byłoby spadku jakości."
No i to jest chyba sedno tematu. Ja nawet kiedyś trochę prześmiewczo powiedziałem że z Nketiahem wyglądaliśmy lepiej i nie było to jakoś wielce dalekie od prawdy. Zwłaszcza że nawet jak już Gyokeres strzeli gola to zazwyczaj piłkarsko wygląda jakbyśmy grali w 10 i wstawiając tu kogokolwiek lepiej wyglądającego piłkarsko mogłoby nam sumarycznie jako drużynie dać lepszy wynik niż siedzenie z Gyo na kierownicy. Tutaj trzeba albo Gyo ustawiać z Havertzem żeby Niemiec ratował sytuacje albo w ogóle zrobić ze Szweda Jokera a grać Kaiem docelowo na 9tce i nie kombinować już. Wrócić do tzw ustawień fabrycznych
@miki9971 napisał: "a Szwed ze wzruszeniem ramion pokazuje palcem na Kanadyjkę, w której jest na pierwszym miejscu.
I jeszcze to wypisywanie dziewiątek z dupy. Byleby tylko się zgadzało."
Nie mam nic do Szweda poza tym że uwazam że jest za wolny i zbyt słaby fizycznie (albo ze słabej koordynacji to wynika) żeby grać w Arsenalu. W czym Eddie od niego gorszy? Myślę że Nketiah czy Merino z obecnym Arsenalem by mieli niegorsze staty
@bizooon napisał: "Jak kogos Gyokeres przekonuje do siebie nielicznymi sytuacjami gdy udaje mu sie dochodzić do sytuacji strzeleckich z dużo słabszymi zespołami, to rozumiem, ale równie dobrze kazdy z napastników typu typowa 9 z ligi by mogła grać zamiast niego. Barry, Beto, Nketah, Mateta, Evanilson, Kolo Muani, Watkins, Wellbeck, Jimenez, Igor Jesus, nie byłoby spadku jakości."
Tak, tak. Psioczenie na Szweda ciąg dalszy - a Szwed ze wzruszeniem ramion pokazuje palcem na Kanadyjkę, w której jest na pierwszym miejscu.
I jeszcze to wypisywanie dziewiątek z dupy. Byleby tylko się zgadzało.
@bizooon napisał: "Jak kogos Gyokeres przekonuje do siebie nielicznymi sytuacjami gdy udaje mu sie dochodzić do sytuacji strzeleckich z dużo słabszymi zespołami, to rozumiem, ale równie dobrze kazdy z napastników typu typowa 9 z ligi by mogła grać zamiast niego. Barry, Beto, Nketah, Mateta, Evanilson, Kolo Muani, Watkins, Wellbeck, Jimenez, Igor Jesus, nie byłoby spadku jakości."
Ja jestem daleki od tego zeby mnie przekonywał Gyokeres swoją gra, ale patrząc na dostępna sytuację kadrowa i formę zawodnikow to uwazam ze mamy dwie opcje na dzisiaj, albo Havertz na 9 i Eze na 10 albo Gyokeres na 9 i Havertz na 10 i z takiego wyboru idę w stronę Gyokeresa z Havertzem, bo Eze tez nie przekonuje
Moze tez byc w sumie Gyokeres z Eze, ale ich połączenie chyba w ogóle nie funkcjonuje
Jak kogos Gyokeres przekonuje do siebie nielicznymi sytuacjami gdy udaje mu sie dochodzić do sytuacji strzeleckich z dużo słabszymi zespołami, to rozumiem, ale równie dobrze kazdy z napastników typu typowa 9 z ligi by mogła grać zamiast niego. Barry, Beto, Nketah, Mateta, Evanilson, Kolo Muani, Watkins, Wellbeck, Jimenez, Igor Jesus, nie byłoby spadku jakości.
@bizooon napisał: "Był najlepszy czyli na złość mu Flashscore wystawił note podobną do Saki?"
Ale noty na flashcorze ustala algorytm, ktory pewnie wielu rzeczy nie uwzglednia, chociażby takich jak wypracowane kartki itp
@bizooon napisał: "Jak mamy to nie potrafi kombinacyjnie pograć z Saką czy Zubim więc po co w meczu gdzie spodziewamy sie obrony Czestochowy ze strony gości grac jednego mniej?
Przyda sie na kontry jak będziemy prowadzić a tamci zaczną atakować.
Najgorszy scenariusz jak oni strzelą pierwsi i murują obronę a my mamy Gyoka na boisku"
Jeżeli byłby Ode dostepny to chętnie bym wyszedl z Havertzem i Ode, ale jezeli nie ma Ode to niestety Eze ma swoje problemy, a połączenie Havertz - Gyokeres działało ciekawie, ja bym w to poszedł, a a skrzydłach Saka i Tross
@adek504 napisał: "Nie przesadzajmy tez, Gyko bylo najlepszy z podstawowej Trójki ofensywnej w Niemczech"
Był najlepszy czyli na złość mu Flashscore wystawił note podobną do Saki? Jak nie mamy druzgocącej przewagi technicznej to Gyok jak ciało obce wygląda w drużynie.
Jak mamy to nie potrafi kombinacyjnie pograć z Saką czy Zubim więc po co w meczu gdzie spodziewamy sie obrony Czestochowy ze strony gości grac jednego mniej?
Przyda sie na kontry jak będziemy prowadzić a tamci zaczną atakować.
Najgorszy scenariusz jak oni strzelą pierwsi i murują obronę a my mamy Gyoka na boisku
@bizooon napisał: "Gyok może jakąś szansę dostać w takim zestawieniu, ale czy wygra jakiś pojedynek jeżeli nie będzie to pilka na czystą pozycję strzelecką? Małe szanse"
Nie przesadzajmy tez, Gyko bylo najlepszy z podstawowej Trójki ofensywnej w Niemczech
Na poczatku wchodził na czysta sytuację i gdyby nie faul to może byłby gol
Potem gdyby sędzia sie nie bał to właściwie sam by na poczatku meczu wypracowal czerwona kartkę i do tego powinien mieć asyste do Martinelliego
Ja mysle ze duzo gorzej Eze wygladal w pierwszym meczu wiec za niego bym wstawił Havertza
Gyok i Martinelli się spisli jako zmiennicy i tego sie powinniśmy trzymać.
@alexis1908 napisał: "Jesus wykończenia to nie ma lepszego od nikogo w drużynie ;)"
Prawda, marnuje na potęgę, ale od Daki ma. A Jak zagramy z Jesuem to Kai poklepie, z Gyokeresem nie widzę szansy na to. Gyok może jakąś szansę dostać w takim zestawieniu, ale czy wygra jakiś pojedynek jeżeli nie będzie to pilka na czystą pozycję strzelecką? Małe szanse
@bizooon: najlepiej to wyjdziemy na tym jak zagramy w podstawie Havertzem i Gyokeresem, Jesus wykończenia to nie ma lepszego od nikogo w drużynie ;)
@Czeczeniec napisał: "Oby tylko bez Szweda w podstawie, bo z automatu gramy zawodnika mniej. Niech wejdzie lepiej w drugiej połowie i może coś wklepie do pustej."
Przeciez Isak ma kontuzje, a ty pomyliles strony.
Oby tylko bez Szweda w podstawie, bo z automatu gramy zawodnika mniej. Niech wejdzie lepiej w drugiej połowie i może coś wklepie do pustej.
No ciekawe jak Arteta dzisiaj zlozy sklad
Po pierwsze nie musimy atakować szaleńczo od pierwszej minuty, ale z drugiej strony lepiej zacząć szybciej strzelanie i sie nie martwić
Raya
White - pomimo tego ze ostatnio nie wszedl mysle ze będzie liczenie na jego współpracę z Saka
Saliba
Gabriel
Hincapie
Zubi
Rice
Havertz - mysle ze może byc powrót do połączenia Havertz Gyko
Saka
Gyokeres
Trossard - pytanie czy jest gotowy na cały mecz, ale jeśli tak to pewnie wyjdzie
@alexis1908 napisał: "rzeczywiście odważnie z Jesusem xD"
Here me out:
Jesus gra jak Daka tylko że będzie z przodu, ma lepsze wyjończenie. Jak zagra kupę to może już nie podnosić dupy z krzesła na trybunie.
Kai gra do odcięcia na 10, Eze na skrzydle zrobi więcej niż Martinelli grający od początku. Z ławki opcje atomowe:
Saka, Martinelli, Trossard, Gyokeres.
Not bad, hm...?
https://vm.tiktok.com/ZNR9LW2gp/
Sorrry, że tik-tok, ale tylko tam to znalazłem.
Havertz jest świadomy, że nie będzie pierwszą armatą na szpicy, mam nadzieję że w przyszłym sezonie będą grać razem. Na filmiku widać radość Artety i Havertza a bije od nich aura „ZNOWU TO ZROBIŁ!!!!!!!” Piękny widok
@bizooon: rzeczywiście odważnie z Jesusem xD
Odpadniecie teraz podciełoby skrzydła naszym więc lepiej żeby dali radę. Licze na podobny skłsd jak na everton albo odwazniej z Kaiem, Eze, Madueke i Jesusen