Koniec finansowej hegemonii 'Big Four'?

Koniec finansowej hegemonii 'Big Four'? 02.06.2009, 09:56, Krzysztof Mierkiewicz 21 komentarzy

Głównym punktem mającego się odbyć w tym tygodniu spotkania prezesów klubów Premiership będzie stale powiększająca się dysproporcja pomiędzy ścisłą czołówką, a pozostałymi klubami.

Drużyny należące do tzw. Wielkiej Czwórki mają wyraźnie większe dochody z tytułu praw telewizyjnych i gry w europejskich pucharach niż pozostałe zespoły. Dla przykładu: Manchester United w minionym sezonie zarobił na nich 90, a Arsenal 73 miliony funtów. W tym samym czasie do kasy Sunderlandu wpłynęło niespełna 5 milionów funtów. Te dane nie uwzględniają wpływów z biletów i reklam, ale i na tym polu 'Big Four' wyraźnie odstaje od reszty stawki.

Źródło zbliżone do UEFA przyznało, że Federacja zdaje sobie sprawę, iż obecna sytuacja prowadzi do pogłębiania się przepaści między uczestnikami krajowych rozgrywek.

- Prowadzimy z klubami rozmowy mające na celu wypracowanie nowego modelu dystrybucji pieniędzy na poziomie ligi – przyznał rozmówca.

Nie jest wykluczone, iż utrzymywanie się takiego stanu rzeczy zmusi kluby z dolnej części tabeli do sprzeciwu wobec obecnej polityki dystrybucji pieniędzy pochodzących z praw do transmisji. Niedawno Phil Gartside, prezes Boltonu, wyszedł z rewolucyjną propozycją zakładającą utworzenie dwupoziomowej Premier League. Nie będzie ona poruszana na najbliższym spotkaniu, ale z pewnością wróci do debaty w niedługim czasie.

- Prezesi niektórych klubów uważają, że system dystrybucji wpływów z praw telewizyjnych mógłby być bardziej sprawiedliwy. Nim jednak zdecydujemy o podjęciu działań, by go zmienić musimy mieć pewność, że taka jest wola większości – przyznał jeden z prezesów.

Inny, związany z ligą, rozmówca stwierdził – Solidarna sprzedaż praw przez wszystkie kluby wchodzące w skład Premier League to jedno ze źródeł naszego sukcesu. Każdy zarobiony na szczeblu centralnym funt ma wpływ na rozwój wszystkich zespołów. Inne ligi działają w oparciu o odmienne zasady i to jest ich wybór. My wierzymy, że wybrany przez nas system przyniesie całej lidze długofalowe korzyści. Jednak, aby do tego doszło potrzebne są sprawiedliwe mechanizmy podziału zysków. Tylko takie rozwiązanie zapewni stabilizację, będzie stymulowało rozwój i nagradzało sukcesy.

Prawa telewizyjneTV autor: Krzysztof Mierkiewicz źrodło: Northampton Chronicle & Echo
Aby dodawać komentarze, musisz być zalogowany. Załóż konto lub zaloguj się w serwisie.
poprzednia1 następna
Szef komentarzy: 1303502.06.2009, 21:13

fakt jest przepasc miedzy 5 mln a 90 mln

Stefan90 komentarzy: 19602.06.2009, 18:55

szkoda tych zespolow z dolnej polki ale z drugiej strony na to zeby byc w big four pracowalo sie latami, nie jest tak ze klub zostal zalozony i od razu byl uznany za lepszy

Merowingster komentarzy: 74602.06.2009, 17:18

Jezu, jak ci słabi grają kiepsko i mniej przyjemną dla oka piłkę to wiadome, że nie mają tyle kasy z transmisji. Tylko rozwala mnie transmisja na Tvp Sport - Tottenham Hotsput TV :o

mariusz14 komentarzy: 16502.06.2009, 16:22

im większy klub,tym większe przychody.Zespoły z wielkiej czwórki przyciągają największą oglądalność więc niema się co dziwić.Oni stanowią o sile ligi i to normalne że więcej zarabiają

jasien komentarzy: 8102.06.2009, 15:45

trzeba było się martwić o kasę od początku istnienia ligi wtedy wszyscy byli równi, a teraz mówią że nie mają kasy

beniomk komentarzy: 16502.06.2009, 14:55

Dlamnie było ok lepszy ma lepiej.a gorszy ma gorzej :)

kingArsenal komentarzy: 18902.06.2009, 14:13

dzieki Mattweu :)

aRamsey komentarzy: 948602.06.2009, 13:52

jeżeli kluby z wielkiej 4 stracą kase to dobrzy zawodnicy nie będą przychodzić

Mattweu komentarzy: 902.06.2009, 13:43

@kingArsenal - Anelka

Anelka Chelsea 19
Ronaldo Man Utd 18
Gerrard Liverpool 16
Torres Liverpool 14
Robinho Man City 14

Danielo_Gunners komentarzy: 264002.06.2009, 13:36

z jednej strony ci lepsi zawsze będą mieć lepiej... bo każdy kibic chce zobaczyć swoja ekipe i wydaje na to kase a jeśli słano sie spisujesz to nie dajesz na to kasy :P

kingArsenal komentarzy: 18902.06.2009, 13:20

Mam pytanie ale nie zgodne z tym tematem

kto został królem strzelców w lidze Angielskie:P:P

ivexo123 komentarzy: 176602.06.2009, 11:20

mierkiew - masz duzo racji bo wiadomo ze nie są to jedyne dochody i pewnie nie najwieksze zespolow z big 4... wiadomo tez ze gadżety sprzedawane w sklepach Arsenalu i Sunderlandu to tez niebo a ziemia, ze o United nie wspomne którzy po kilku ostatnich latach w których zdobyli kilka ladnych trofeów mają wielu kibiców na calym swiecie, mysle ze przyklad Sunderlandu, który co tu duzo mowic jest cienki nie jest w tym momencie trafiony... sądze ze Aston Villa nie mialaby az tak wielkiej różnicy z Arsenalem, w pewnym momencie ligi kiedy Villa byla na 4 miejscu taki C+ wolal pokazac mecz Villi niz Arsenalu takze tu az tak wielkiej różnicy mysle by nie bylo, no chyba ze prawa są sprzedawane przed sezonem, tego nie wiem...

Theo10 komentarzy: 818502.06.2009, 11:20

Każdy dostaje tyle na ile zasługuje. Nie ma w tym nic dziwnego że telewizja woli transmitować mecze pięknie i ofensywnie grającego Arsenalu czy innych drużyn top4 , do tego grona zaliczył bym również Aston oraz Everton. Bezsensu jest to że Arsenal z telewizji będzie dostawał takie same wpływy jak Stoke które 75% bramek zdobywa z wrzutów zza lini bocznej czy innych drużyn które grają na remis blokując własną bramkę 10 zawodnikami przez 90min. Grasz lepiej dostajesz więcej. Blokując bramkę i grając brzydki dla oka football musisz się liczyć z tym że wpływy z telewizji będziesz miał mniejsze. Nie widzę w tym nic dziwnego i niesprawiedliwego.

Peter_HK44 komentarzy: 168702.06.2009, 11:16

mierkiew >>> masz sporo racji, ale skoro ktoś jest w czymś lepszy to normalne, że chce zarabiać więcej od kogoś przeciętnego. Poza tym to kluby z Big Four stanowią o sile ligi, więc normalne, że powinny dostać najwięcej za prawa telewizyjne.
A zresztą, modne jest przejmowanie klubów prze Arabów, więc jak jakiś zespół chce więcej kasy, powinien przedstawić swoją ofertę, a nóż jakiś szejk się skusi. ;-)

Peter_HK44 komentarzy: 168702.06.2009, 11:10

ivexo123 >>> popieram. Podział jest niesprawiedliwy, ale tak jak piszesz, jeśli chodzi o drużyny spoza "Big Four" - "nikt nie broni im grac lepiej..."

mierkiew komentarzy: 750 newsów: 35502.06.2009, 11:08

kluch_lbn i ivexo123 ---> weźcie pod uwagę to, że dla klubów z Big Four pieniądze z praw telewizyjnych nie są jedynym, a często też nie największym źródłem dochodu. Te zespoły zarabiają naprawdę duże pieniądze na sprzedaży biletów, reklamach, premiach od UEFA itd. Zupełnie odmiennie przedstawia się sytuacja "reszty". Dla tych klubów każda kwota może być wprost zbawienna.
W wielkim skrócie przedstawia się to tak:
Bogaci(Big Four), na takiej zmianie zbiednieją niewiele, a biedni(reszta) zyskają stosunkowo bardzo dużo.
Trudno jest oczekiwać, że w dzisiejszej piłce zespół nagle zacznie - tak jak piszesz, ivexo123 - grać na poziomie Wielkiej Czwórki. Myślę, że gdyby byli w stanie tego dokonać to na pewno, by to zrobili. Nie są przecież średniakami, bo tego chcą ;)
Już teraz wpływy z praw do transmisji meczów poza Anglią mają być, w latach 2010-2020, dzielone idealnie po równo.
Myślę, że konsekwencje takie rozwiązania nie muszą być opłakane i robić z Big Four średniaków. Za to na pozostałe zespoły może to mieć zbawienny wpływ.

ivexo123 komentarzy: 176602.06.2009, 10:56

kluch_lbn ---> zgadzam sie z Tobą, jezeli kluby z big 4 zostaną pozbawione tych pieniedzy na rzecz klubów mniej zamoznych to w pucharach europejskich (moze nie od razu) ale za kilka lat jak to sie wyrówna anglia bedzie zwyklym sredniakiem w lidze mistrzów... zmiana nie bedzie widoczna od razu ale za 10 lat bedziemy sie emocjonowali meczami Arsenal - ManU tak jak teraz emocjonujemy sie meczem pomiedzy Hull City - Stoke City bo poziom ligi piłkarsko sie wyrówna, jedni zyskają a inni niestety (tak jak my) stracą... ze nie wspomne o problemach związanych ze spłatą kredytu za nasz stadion... moze to wszystko sie wydluzyc... ja bym tego wyrównania niechcial... tak jak juz wczesniej powiedzialem, ktos chce sprzedawac wiecej praw do transmisji i zbijac na nich fortune to niech zacznie grac na poziomie big 4

kluch_lbn komentarzy: 176502.06.2009, 10:38

Z jednej strony równy podział pieniędzy ze sprzedaży praw do transmisji przyniosłoby wyrównanie poziomu, jednak nie byłoby to wyrównanie do poziomu Big 4, jeśli duże kluby zostaną pozbawione części pieniędzy na rzecz mniej zamożnych klubów zaobserwujemy spadek poziomu gry w pucharach europejskich. Nie oszukujmy się, żadna telewizja nie będzie chciała płacić średniakom tyle co ManU bo to bez sensu, więc bogate kluby zostały by w praktyce okradane z pieniędzy które im się należą.

mierkiew komentarzy: 750 newsów: 35502.06.2009, 10:33

ivexo123 ----> z tą różnicą, że na dzień dzisiejszy wypłaty dla klubów nie są proporcjonalne do ilości transmitowanych meczów. Kwoty bardziej zależą od 'wagi' spotkania i to właśnie chcą zmienić kluby spoza Wielkiej Czwórki.
Np. United, za 25 meczów transmitowanych przez TV dostał 12 milionów funtów, a aż 8 klubów EPL otrzymało jedynie po 4.8 miliona za "10 i więcej transmisji". Taki podział jest jawnie niesprawiedliwy, choć oczywiście pod względem piłkarskim lepsze są mecze Big Four, ale skoro prawa sprzedają razem to i równo winni się dzielić wpływami.

ivexo123 komentarzy: 176602.06.2009, 10:23

a wedlug mnie jest dobrze tak jak jest, przeciez taki Sunderland jak zacznie grac na poziomie Big 4 to tez zacznie sprzedawac wiecej praw do transmisji, nikt nie broni im grac lepiej...

waldek_89 komentarzy: 573502.06.2009, 10:13

widać duża jest przepaść finansowa pomiędzy drużynami wielkiej czwórki, a resztą zespołów ze środkowej i dolnej tabeli, myślę, że wszyscy powinni być traktowani równo, myślę że te rozgrywki by były ciekawsze jak każda z drużyn występująca w Premier League mogła by coś więcej osiągnąć, może by się i zdarzyło że któraś z drużyn wygrała by Pl, rozumiem Wielkiej Czwórce ta sytuacja bardzo odpowiada, ale mogli by coś z tym zrobić no i może tym pomysłem by było stworzenie tak jak to w artykule jest napisane dwupoziomową PL.

poprzednia1 następna
Następny mecz
Ostatni mecz
Manchester City - Arsenal 31.03.2024 - godzina 17:30
? : ?
Arsenal - Brentford 9.03.2024 - godzina 18:30
2 : 1
Tabela ligowa
Tabela strzelcówStrzelcy
DrużynaMWRPPkt
1. Arsenal28204464
2. Liverpool28197264
3. Manchester City28196363
4. Aston Villa29175756
5. Tottenham28165753
6. Manchester United281521147
7. West Ham29128944
8. Brighton28119842
9. Wolves281251141
10. Newcastle281241240
11. Chelsea271161039
12. Fulham291151338
13. Bournemouth28981135
14. Crystal Palace28781329
15. Brentford29751726
16. Everton28871325
17. Luton29571722
18. Nottingham Forest29671621
19. Burnley29452017
20. Sheffield Utd28352014
ZawodnikBramkiAsysty
E. Haaland185
O. Watkins1610
Mohamed Salah159
D. Solanke153
Son Heung-Min148
J. Bowen143
B. Saka137
A. Isak120
C. Palmer118
P. Foden117
SondaMusisz być zalogowany, aby posiadać dostęp do ankiety.
0
Gracz lutego wybór redaktorów
6
Gracz lutego wybór użytkowników Aaron Ramsdale
Aaron Ramsdale
Publicystyka
Wywiady
Piłka nożna
Probukmacher.pl
UdanaRandka.com 1 2 3 4 5 6