Obszerny wywiad z Arsenem Wengerem

Obszerny wywiad z Arsenem Wengerem 06.02.2013, 12:28, Marcin Witkowski 2263 komentarzy

Niewiele osób było zaskoczonych tym, że Lionel Messi zdobył po raz czwarty Złotą Piłkę. Jednak jego wybór nie był jednogłośny.

Arsene Wenger, który uważa Lionela Messiego za najlepszego piłkarza jakiego kiedykolwiek oglądał, oddałby jednak swój głos na hiszpańskiego pomocnika FC Barcelony – Andresa Iniestę. Messi jest jedynym piłkarzem w 56-letniej historii Złotej Piłki, który wygrał tę nagrodę czterokrotnie, jednak Wenger uważa, że dzięki osiągnięciom podczas Euro 2012, to Iniesta bardziej zasłużył na to wyróżnienie.

Generalnie Boss nie jest fanem indywidualnych nagród w sportach drużynowych, uważa jednak, że takie wyróżnienia mają pewną zaletę – gwiazdy, które zdobywają indywidualne nagrody, są inspiracją dla kolejnych generacji piłkarzy i jak sam przyznaje, sam wielokrotnie używał tego typu motywacji.

The Arsenal Magazine przeprowadził obszerny wywiad z Arsenem Wengerem, a pytania dotyczyły: obecnie najlepszego piłkarza na świecie, zawodników, którzy wygrywali tę nagrodę we wcześniejszych latach oraz graczy, którzy tego wyróżnienia nigdy nie zdobyli.

Lionel Messi został wybrany po raz czwarty z rzędu najlepszym piłkarzem świata. Czy oddałbyś na niego swój głos?

Nie, nie w tym roku. Dla mnie Messi z pewnością jest najlepszym zawodnikiem jakiego kiedykolwiek widziałem w grze, ale w tym roku otrzymał te nagrodę ze względu na swoje indywidualne osiągnięcia, a nie ze względu na to, co wygrał ze swoją drużyną. Po raz pierwszy nie był częścią drużyny, która wygrała wszystko co tylko możliwe. Nie wygrał Ligi Mistrzów, nie wygrał ligi hiszpańskiej i nie osiągnął niczego ze swoją reprezentacją, ale indywidualnie miał wyjątkowy rok – zdobył 91 goli. Wydaję mi się, że to było powodem przyznania mu kolejnej Złotej Piłki. Ja jestem fanem sportu drużynowego, dlatego czuję, że ludzie tacy jak Casillas, Ronaldo (który wygrał ligę), a w szczególności Iniesta, bardziej zasługiwali na to wyróżnienie. Andres jest zawsze numerem dwa lub trzy, ale on został w tamtym roku mistrzem Europy z Hiszpanią – dlatego bardziej zasłużył na Złotą Piłkę.

Więc pomimo tego, że jest to nagroda indywidualna, uważasz, że wyjątkowe mecze i osiągnięcia zespołu powinny być brane pod uwagę?

Tak, piłka nożna to sport drużynowy, więc osiągnięcia całego zespołu powinny mieć wpływ. Nie jestem fanem indywidualnych nagród w piłce nożnej, ale kiedy komuś przyznawana jest taka nagroda, to powinno to wynikać w jakimś stopniu ze specjalnych osiągnięć całego klubu. Jeśli jesteś najlepszym zawodnikiem drużyny, która osiągnęła coś specjalnego, to tak, powinieneś wygrać tę nagrodę. Dlatego mój głos powędrowałby do Andresa Iniesty.

Ale to znowu Messi – czwarta z rzędu Złota Piłka, a on ma tylko 25 lat!

Tak, wiem i nie podważam tego, że jest fenomenalnym piłkarzem – jak mówią ludzie: „on jest z innej planety”. On jest bez wątpienia najlepszym piłkarzem na świecie, najlepszym jakiego widziałem, a zdobycie cztery razy z rzędu takiego wyróżnienia jest wyjątkowe. Ma dopiero 25 lat, więc zapewne ustanowi taki rekord, którego nikt nigdy nie zdoła pobić.

W ciągu ostatnich czterech lat, w plebiscycie na najlepszego piłkarza globu, w pierwszej trójce znalazło się tylko czterech graczy – Iniesta, Xavi, Ronaldo i Messi. Czemu ta czwórka tak bardzo wyprzedziła innych zawodników?

Ponieważ są częścią wyjątkowej generacji w apogeum swojej kariery. Są dobrze znani na całym świecie i wygrali wszystko. W tej chwili Barcelona ma 16 punktów przewagi nad Realem Madryt, Hiszpania wygrała 3 turnieje z rzędu – ci piłkarze są niesamowici. Osiągnięcia zespołów są na ich korzyść. Chociaż kocham sport drużynowy, to prawdą jest, że gdy osiągniesz pewien poziom, to różnicę na boisku robią pojedynczy piłkarze. Gdy Barcelona gra z Realem Madryt, z 9 na 10 meczów różnicę zrobi Messi albo Ronaldo. Gdy gra jest na takim poziomie, oznacza to, że są oni najlepsi na świecie.

Mimo to nie przepadasz za indywidualnymi nagrodami dla piłkarzy. Czemu?

Ja wierzę w indywidualne występy i jakość, a nie w nagrody. Wolałbym, żeby to drużyny były wyróżniane – o to przecież chodzi w tym sporcie.

Złota Piłka przyznawana jest od ponad 50 lat. Czy aktualna organizacja (głosy oddają kapitanowie i trenerzy reprezentacji oraz dziennikarze z całego świata) jest najlepszym sposobem wyłonienia zwycięzcy?

Niekoniecznie, ale to samo pytanie można zadać w każdym demokratycznym państwie. Czy zawsze wygra ten, który na to najbardziej zasługuje? Nie wiadomo, ale nie można negować tego, że głosują specjaliści. Ci ludzie śledzą grę i ją znają. Trzeba to uszanować.

Który z dawnych zwycięzców Złotej Piłki, gdy dorastałeś i oglądałeś mecze, najbardziej zapadł Ci w pamięć?

Ludzie tacy jak Raymond Kopa, Alfredo Di Stefano, później Johan Cruyff, Michel Platini i Marco van Basten. Van Basten i Platini wygrali tę nagrodę trzy razy, ale nikt nie zdobył jej czterokrotnie. Dlatego Messi już wszystkich wyprzedził – a gdy będzie kończył swoją karierę, będzie jeszcze dalej.

Czy myślisz, że przyznawanie takiej nagrody powoduje, że piłkarz ma zapewnione miejsce w historii futbolu? I czy pomaga to młodszym fanom, by dowiedzieć się więcej o minionych generacjach piłkarzy?

Tak, kreowanie autorytetów to dobra strona nagród indywidualnych. Zawsze wierzyłem, że jeśli chcesz być profesjonalnym piłkarzem, jest ważne, żeby zwłaszcza w młodym wieku, twój trener podpowiedział Ci, od którego zawodnika powinieneś się uczyć. Trener mówi wtedy: „patrz, możesz być kolejnym Zidanem, Beckhamem, Cruyffem”. To ważne, żeby trener umiał określić, do którego piłkarza dany młodzik jest podobny. Gdy jesteś młody, naśladowanie idzie ci bardzo dobrze, patrzysz na zawodnika i chcesz robić to co on, więc dla trenera to bardzo ważne, by móc udzielić takiej rady. Krótko mówiąc – to ważne, żeby mieć wzór do naśladowania.

Czy myślisz, że wcześniejsi zdobywcy Złotej Piłki, na przykład z lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, poradziliby sobie we współczesnej piłce? A może niektórzy poradziliby sobie lepiej, a inni gorzej?

We współczesnej piłce nie poradziliby sobie ci, którzy nie byli dostatecznie silni fizycznie. Gra stała się bardziej fizyczna niż dawniej. Ale wszyscy laureaci byli wspaniali w swoich czasach, co oznacza, że ich technika, inteligencja i wizja gry były na odpowiednio wysokim poziomie. To co się zmieniło, to większa intensywność. Ci, którzy nie radziliby sobie z tą intensywnością, nie odnieśliby sukcesu we współczesnej piłce. Ale, szczerze mówiąc, większość z nich była silna fizycznie – na przykład Cruyff czy Van Basten.

50 lat temu ludzie nie byli w stanie oglądać najlepszych zawodników na świecie zbyt często, jeśli w ogóle. Teraz z kolei każdy mecz Messiego jest pokazywany w telewizji, więc każdy może wyrobić sobie swoją własną opinię…

Tak. Za moich czasów, gdy byłem dzieckiem, prym wiódł Pele, być może najlepszy piłkarz w historii, ale niestety nigdy nie dane było mi go oglądać. Kiedy Mario Zagallo był tu na naszym boisku treningowym, z reprezentacją Brazylii, zapytałem go: „Grałeś z Pele, trenowałeś najlepszych piłkarzy z Brazylii, więc powiedz mi – kto jest według ciebie najlepszym piłkarzem w historii?” Jego odpowiedź była prosta: „Pele”. To coś wyjątkowego, ponieważ Zagallo przez 60 lat albo grał z najlepszymi piłkarzami na świecie albo ich trenował. Powiedział mi również o graczu, który nazywał się Garrincha, a którego niewiele osób z Europy zna bardzo dobrze. Pamiętam, że grał na prawym skrzydle, ale niestety nie znam go tak dobrze jakbym chciał.

Więc których zawodników, których oglądałeś dorastając we Francji, pamiętasz i o których wyrobiłeś sobie swoją własną opinię?

Przede wszystkim Raymond Kopa, który był również znany jako Kopaszewski, ponieważ był on tak naprawdę Polakiem. Historia i sukcesy francuskiej piłki są blisko związane z imigrantami. Pierwszymi byli polscy imigranci, którzy pracowali w kopalniach, a rodzina Kopaszewskiego nie była wyjątkiem. Następnie pojawił się Platini, którego rodzina przyjechała do Francji, gdy pojawiło się tam mnóstwo robotników z Włoch. On był drugim wielkim piłkarzem. Trzecia część to imigranci z północnej Afryki, czyli Zinedine Zidane. Więc kiedy spojrzysz na historię francuskiego futbolu, zobaczysz, że jest ona powiązana z imigrantami, a ci trzej piłkarze byli mega gwiazdami, których wyprodukowała Francja.

I to właśnie Francja przyłożyła rękę do stworzenia nagrody o nazwie Złota Piłka. Pomysł przecież powstał w redakcji pisma „France Football”…

Tak, trzeba to przyznać Francji, że stworzyła wiele fantastycznych wydarzeń sportowych w czasach współczesnych. Stworzyli Złotą Piłkę, ale również europejskie puchary. W Anglii narodziła się piłka nożna, ale później to Francja stworzyła FIFA i inne nagrody.

Czy myślisz, że piłkarze uważają indywidualne nagrody za ważne, czy może zależy to od ego, jakie konkretny zawodnik posiada?

Cóż, zadałbym więc pytanie: Czy można stać się wielkim zawodnikiem nie mając odpowiednio wielkiego ego? Powiedziałbym, że nie, to niemożliwe. Kiedy jesteś młodym zawodnikiem i masz 20 lat, to musisz karmić to ego, a możesz to tylko robić osiągając sukcesy. Pewność przychodzi wraz z sukcesami. Ludzie chcą być rozpoznawalni przez innych, ponieważ oznacza to, że są wartościowi. Czy jest coś lepszego niż usłyszeć: „ty, mój przyjacielu, jesteś najlepszym piłkarzem na świecie”? Każdy marzy o czymś takim. Mi czy tobie to się nie zdarzyło, ale Messiemu już kilka razy!

Czy myślisz, że niektórzy piłkarze wolą wygrać Mistrzostwa Świata, podczas gdy inni wolą Złotą Piłkę?

Szanse na wygranie Mistrzostw Świata zależą od tego, gdzie się urodziłeś, a to już nie zależy od ciebie. Możesz zdecydować, że chcesz być najlepszy na świecie, ale jeśli urodziłeś się w Luksemburgu, to nawet Messi nie zostałby nigdy mistrzem świata. Możesz za to grać w najlepszym klubie i wygrać wszystkie klubowe rozgrywki, by później zostać okrzykniętym najlepszym piłkarzem świata.

W takim wypadku czy myślisz, że zdobycie Złotej Piłki przez takich zawodników jak George Weah, George Best czy Denis Law, było dla nich czymś bardziej wyjątkowym, ponieważ nigdy nie mieli szansy osiągnąć czegoś na poziomie reprezentacyjnym?

Myślę, że jeśli Messi nigdy nie wygra Mistrzostw Świata, to zawsze będzie czuł, że czegoś mu brakuje. Czemu? Ponieważ Argentyna wygrywała Mistrzostwa Świata zanim pojawił się Messi i jedyną rzeczą, jaką ludzie mu zarzucają, jest to, że nigdy nie wygrał niczego ze swoją reprezentacją. Jako najlepszy piłkarz na świecie, na pewno bardzo chciałby coś wygrać dla swojego kraju. Ale ludzie tacy jak George Weah, który urodził się w Liberii, wiedzieli, że nigdy nie wygrają Mistrzostw Świata, więc nigdy nie było to ich marzeniem.

Zazwyczaj Złotą Piłkę zdobywają “magicy”, zawodnicy atakujący. Czy myślisz, że to sprawiedliwe?

Szczerze mówiąc – tak. Podczas mojej kariery zawodniczej grałem na każdej pozycji – w obronie, pomocy i ataku – więc wiem, że najtrudniej jest grać z przodu! Z tyłu możesz nie mieć specjalnego, a i tak sobie poradzisz, natomiast z przodu musisz mieć coś specjalnego, żeby dać radę. Nie przeczę, że dobry obrońca jest czymś wyjątkowo ważnym dla zespołu, jednak żeby być gościem, który zgarnia piłkę w środku pola i strzela bramkę – żeby to zrobić na najwyższym potrzeba specjalnego talentu.

Zdobyłeś w swojej karierze mnóstwo indywidualnych wyróżnień. Czy są one dla ciebie ważne?

Niespecjalnie, ponieważ jako trener musisz skupiać się na następnym meczu – trzeba mieć obsesję na punkcie nadchodzącej przyszłości. Zawsze chcesz robić więcej i lepiej. Więc dla mnie nie znaczą one niczego specjalnego. Nie będę jednak ukrywał, że czuję dumę ze zdobycia nagrody. Prawdziwy sportowiec ciągle rozgrywa ze sobą bitwę, by osiągnąć najwięcej jak się da, dlatego ciągle chce się ulepszać.

Z której nagrody jesteś szczególnie dumny?

Byłem takim szczęściarzem, że w każdym kraju w którym pracowałem zostałem przynajmniej raz wybrany Menedżerem Roku. Dzięki temu czuję, że byłem w stanie pokazać jakość w każdym miejscu w którym dotychczas pracowałem. Jestem z tego dumny, ale nigdy nie zmierzysz tego, ile dołożyłeś od siebie do sukcesu zespołu. Mimo to, kiedy jesteś nagradzany, oznacza to, że ludzie wokół ciebie są zadowoleni z twoich osiągnięć. Czy dałeś z siebie wszystko co najlepsze? Nie wiesz tego, ale jeśli jesteś wyróżniony bo dałeś ludziom szczęście, to jest to jednoznaczne z tym, że wykonałeś swoją robotę. Jednak bez chwili wahania oddałbyś te indywidualne puchary za tytuły dla drużyny. Każda indywidualna nagroda jest tego konsekwencją.

Czy uważasz, że zawodnicy coraz mniej liczą się z drużyną, a coraz bardziej skupiają się na swojej własnej osobie i karierze?

Tak. Można to uogólnić i powiedzieć, że całe społeczeństwo stało się bardziej indywidualne. Jeśli spojrzysz na historię piłki nożnej, gdy ja byłem piłkarzem, byłeś łączony z jednym klubem przez całą karierę, a odchodziłeś tylko wtedy, gdy to klub chciał cię sprzedać. Współcześnie klub nie jest tak ważny, a ludzie stali się indywidualistami. Są ludzie, którzy planują swoje kariery – zaczynają w konkretnym klubie, by się rozwinąć, a potem, gdy staną się bardziej rozpoznawalni, od razu odchodzą z zespołu. Kiedyś tak nie było. Kiedyś zawodnicy chcieli być częścią klubu przez cała swoją karierę. Chcieli coś z tym klubem osiągnąć. Obecnie tak się dzieje tylko wtedy, gdy indywidualne potrzeby pokrywają się z celami całej drużyny. Jeśli coś się zmienia w tej kwestii, to piłkarz automatycznie chce odejść.

Czy uważasz, że indywidualne nagrody staną się jeszcze ważniejsze w przyszłości, gdy piłkarze będą chcieli za wszelką cenę podnosić swoją popularność i wartość marketingową?

Przede wszystkim wierzę, że piłkarze chcą wygrać Złotą Piłkę dlatego, że chcą być rozpoznawani jako najlepsi na świecie. Nie uważam, że aspekt ekonomiczny ma jakieś wielkie znaczenie dla zawodników. Dla nich oznacza to, że są bardziej kochani i że są naprawdę „tym jednym najlepszym”. Kiedy jesteś wielkim piłkarzem i będąc w domu myślisz „wszyscy myślą, że jestem najlepszym piłkarzem na świecie” – to musi być fantastyczne uczucie.

Jeśli chodzi o Iniestę i Ronaldo, to czasami w życiu bywa tak, że musisz mieć szczęście, żeby w tym samym czasie co ty nie urodził się ktoś lepszy. Ktoś, kto przybiega na Usainem Boltem podczas wyścigu jest bardzo szybki, jest fantastycznym sportowcem i mógłby wygrać z każdym na świecie, ale niestety nie miał szczęścia, bo w tym samym czasie biega też Usain Bolt. To samo jest z Ronaldo, który jest fantastycznym piłkarzem, ale zawsze jest o trochę z tyłu w stosunku do Messiego. Przykro mi z powodu Iniesty i Cristiano, że nie zdobyli Złotej Piłki, ponieważ wiem, co to znaczy dla nich, by być okrzykniętym najlepszym na świecie, gdy gra się na takim poziomie.

Czy to samo miało miejsce w przypadku Thierry’ego Henry’ego? Znalazł się na drugim i na trzecim miejscu. Czy to go bolało?

Tak. Po pierwsze wiedział, że zasłużył na tę nagrodę, a ja uważam tak samo. Nie ma żadnego usprawiedliwienia dlaczego nie wygrał Złotej Piłki. W tamtym czasie była ona jeszcze przyznawana przez “France Football”, więc może nie chcieli za bardzo przyznawać nagrody Francuzowi!

Wywiad przeprowadził Josh James.

Arsene Wenger autor: Marcin Witkowski źrodło: arsenal.com
Aby dodawać komentarze, musisz być zalogowany. Załóż konto lub zaloguj się w serwisie.
Matheo14 komentarzy: 55109.02.2013, 00:49

Tak, zawiódł mnie, Oczywiście postacie Macklemora czy Evidenca z całą załogą to świetna opcja, ale osobiście spodziewałem się o wiele więcej i zastanawiam się poważnie czy w tym roku nie zrobić sobie urlopu :)

seba9196 komentarzy: 87409.02.2013, 00:49

Qarol, a to sory :) Odczuwam w jego tekstach dużo fikcji. Umiejętności to najwyższa półka wiadoma sprawa, choć zawsze z Flexxipa wyżej ceniłem Emila.

dennis93 komentarzy: 107209.02.2013, 00:47

Malyy;
Pisalem wcześniej o Laikike1. Posiadam płyte. Podobnie jak i Jimson, Addix czy Proceente. Nowa płyta Hucza? Jest już tracklista?

seba9196 komentarzy: 87409.02.2013, 00:47

Matheo14, też Cie ostatni Kemp zawiódł?

Qarol komentarzy: 1450209.02.2013, 00:47

@seba9196

Chodziło mi o Mesa ; p

Czajnik17 komentarzy: 4688 newsów: 7209.02.2013, 00:47

dennis
dokładnie, ci co cisną RPK od "JP JP krwa" chyba nie słyszeli solówek Dudka. za Bonusem nie przepadam, ale DDK mistrz!

Pajdek
krytykuj, nikt ci nie broni. ale nazywanie kogoś ścierwem to nie jest normalna krytyka.

seba9196 komentarzy: 87409.02.2013, 00:46

Qarol, chodzi o Piha? Tak. Otóż na Kempie, bodajże w 2011 chłop tak przesadził z alkoholem, że autentycznie narobił w spodnie :D Chyba każdy też kojarzy jego pijacki monolog. Nie mówiąc już o tym, że startował do gości z bitką.

Malyy komentarzy: 7909.02.2013, 00:45

Tak gadacie tu o samym Mainstreamie, to może jakieś podziemie? Laikike1? ktoś kojarzy? Z trójmiasta huczuhucz niedługo płyta ma być :)

Matheo14 komentarzy: 55109.02.2013, 00:45

no nie byłbym taki pewien że każdy o tym wie skoro cały czas w komentarzach się myli.
a co do HH Kemp w 2012 byłem 5 raz na Kempie :)

dennis93 komentarzy: 107209.02.2013, 00:45

Byłem na ostatnim, niesamowita atmosfera. Na kolejny też pojade, jak czas pozwoli.. Tymczasem;

youtube.com/watch?v=9gvZrssiOqE

seba9196 komentarzy: 87409.02.2013, 00:44

Matheo14, ale się przyczepiłeś, ohohohoh.

ThisIsOurSeason komentarzy: 234709.02.2013, 00:44

Znacie Cire ? na jego solówce jest taka nuta jak Sz-cz - spróbujcie sobie ogarnąć ten tekst. Mało kto będzie go rozumiał

youtube.com/watch?v=-Zn669xHDEA

Qarol komentarzy: 1450209.02.2013, 00:44

@seba9196

Ja tak nie mam, a po czym tak wnioskujesz ?

pajdi komentarzy: 378009.02.2013, 00:44

ThisIsOurSezon

Tak wiem, ale oceniam jak Firme,a nie ich solówki. HG dla mnie jest jedną z lepszych ekip w Polsce, a jak będzie nawijał Wilku i Bilon to tego nikt nie wie>

Czajnik17

Czyli krytyka jest zabroniona ? Czy ja mówię, że jeśli ktoś słucha Firmy jest bucem czy gimbem ? Nie. Każdy ma swój gust, słucha tego co lubi, wyraziłem swoje zdanie na temat tych dwóch ekip.

seba9196 komentarzy: 87409.02.2013, 00:43

W ogóle jeździ ktoś na festiwale typu Kemp regularnie?

dennis93 komentarzy: 107209.02.2013, 00:43

Matheo14;
Tak, tak. Hip hop to kultura, rap to muzyka.

Gunnerowiec komentarzy: 85009.02.2013, 00:43

Matheo,

Nie czepiaj się.. Każdy chyba wie, że hip hop to cała kultura, a rap rodzaj muzyki wywodzący się z tej kultury.

ThisIsOurSeason komentarzy: 234709.02.2013, 00:42

@Gunnerowiec

Z Gurala bardziej zrobił się showman niż raper, ale w zeszłym tygodniu byłem na koncercie i było fajnie.

seba9196 komentarzy: 87409.02.2013, 00:42

TakKrzysiu, jako artysta ok, ale to co wtedy odwalił na kempie, takich rzeczy się nie zapomina. Osobiście już nie jestem w stanie go śłuchać :)

dennis93 komentarzy: 107209.02.2013, 00:41

Co do RPK, jak to juz sami nazwali, 'wciąż o tym samym', mimo to, ja słucham, z każdego ich kawałka da się coś wynieść i niekoniecznie ****ć policje :).

Gunnerowiec komentarzy: 85009.02.2013, 00:41

A słyszeliście Solar/Białas olejmy jutro, ale w wersji rmx D...(coś tam)?
Kozackie.

Matheo14 komentarzy: 55109.02.2013, 00:41

Beka, piszecie, że jaracie się Ostrym a nie potraficie kropki postawić na końcu jego ksywki albo jaracie się i słuchacie polskiego hip hopu choć nie rozróżniacie hip hopu od rapu.

Shinev komentarzy: 11405 newsów: 109.02.2013, 00:41

Jeśli chodzi o hip-hop, to obok niepodważalnych geniuszy (Eldo, Łona), polecam Małpę. "Ujowe rymy, kiepski flow i głos jak gnojek" (szczególnie to ostatnie), ale genialnie mi się go słucha!

TakKrzysiu komentarzy: 893609.02.2013, 00:40

ThisIsOurSeason
przesluchalem, swietna sprawa:)

Swoja droga, Pih w moich oczach tez stracil. Ale szanuje go za album "kwiaty zla". To jes po prostu PIEKNE. Poeta jak nic, szkoda ze poszedl w joł ulica, bo ten album po prostu kocham do dzis. Przesłania i wszystko co tam jest, cos niesamowitego.
youtube.com/watch?v=U0GMWO1b1NU
wg mnie jeden z gorszych utworow w tym albumie. Nie chwyta..?

seba9196 komentarzy: 87409.02.2013, 00:40

Tylko ja mam wrażenie że pan Szmidt aka Ten Typ Mes, jest artystą szalenie nieszczerym?:)

Czajnik17 komentarzy: 4688 newsów: 7209.02.2013, 00:40

każdy słucha czego chce. nie rozumiem tego ciśnięcia po Firmie i RPK, bo to pokazuje, że wy jesteście ograniczeni, a nie oni. ;)

ThisIsOurSeason komentarzy: 234709.02.2013, 00:40

@pajdi

Skoro słuchasz dość długo to pewnie zauważyłeś, że po razpadzie Firmy Kali nagrał solo- strasznie pozytywnie przyjęte, teraz Tadek albo ten Roman nagrał patriotyczną płytkę i to samo.

Ale żeby nie było potwierdzam Twoje zdanie :)

archterror komentarzy: 428709.02.2013, 00:39


ThisIsOurSeason@ Na imprezy osobiście polecam "Palikotówkę". Nie droga, nie chrzczona, Polska :)

MateuszK4nonier komentarzy: 440409.02.2013, 00:39

"Podróże po amplitudzie" sobie przesłuchajcie jak chcecie coś z przekazem na mega poziomie.

Gunnerowiec komentarzy: 85009.02.2013, 00:38

A zapomniałem, jeszcze Gurala lubię, fajne flow i dobra zajawka.

dennis93 komentarzy: 107209.02.2013, 00:38

seba9196;
Nie ma emocji, nie ma rapu ;D

Qarol komentarzy: 1450209.02.2013, 00:38

youtube.com/watch?v=xJXo4uYgFVQ

; ]

archterror komentarzy: 428709.02.2013, 00:37


pajdek13@ No Kasztelan nie ma co,
jest po prostu super :)

Arsenal_1886 komentarzy: 1952109.02.2013, 00:37

Wenger: "We let Vermaelen join up with Belgium in mid-week to see their doctors, they sent him back straight away, he couldn't play." #afc

Czyżby tydzień kontuzji przemieni się w Arsenalowy miesiąc ? Oby był gotowy na Bayern. Dziś z Kosą i Perem sobie jakoś poradzimy. Na Blackburn też damy radę.

ThisIsOurSeason komentarzy: 234709.02.2013, 00:37

@archterror

zgadzam się , na ostatnie urodziny piliśmy tego dość sporo i wkońcu zmieniliśmy na czystą, bo się nie dało.

dennis93 komentarzy: 107209.02.2013, 00:37

seba9196;
Ja Bisza poznałem na Popkillerze i odrazu zacząłem odsłuchiwać jego wcześniejsze kawałki. Podoba mi się też bardzo Medium, no i oczywiście Bonson!

seba9196 komentarzy: 87409.02.2013, 00:37

youtube.com/watch?v=HNxQlPJIb5o
LAvooholics!!:D

pajdi komentarzy: 378009.02.2013, 00:37

RPK i FIRMA to najgorsze ścierwo w polskim HH. Dość długo słucham polskiego rapu, ale wyżej wymienione ekipy to dno. 0 flow, teksty bardzo płytkie.

pajdi komentarzy: 378009.02.2013, 00:37

RPK i FIRMA to najgorsze ścierwo w polskim HH. Dość długo słucham polskiego rapu, ale wyżej wymienione ekipy to dno. 0 flow, teksty bardzo płytkie.

seba9196 komentarzy: 87409.02.2013, 00:35

PIH stracił w moich oczach po HH Kempie 2011

Gunnerowiec komentarzy: 85009.02.2013, 00:35

Dobra w sumie może nie Pih, choć i tak go nie słucham, ale RPK Bonus to jest najgorsze co mogło spotkać polski hh.

dennis93 komentarzy: 107209.02.2013, 00:35

TakKrzysiu;
Jasne. Choć nie za bardzo lubie słuchać Piha, nie podchodzi mi jego głos :). Posłuchaj sobie wykonawców takich jak: Laikike1, Proceente, Jimson czy Addix. To jest niesamowity poziom hip hopu, o którym niewiele osób słyszało..

Qarol komentarzy: 1450209.02.2013, 00:34

@Gunnerowiec

RPK chyba zastapił teraz Słonia na scenie gimnazjalnej.

pajdek13 komentarzy: 150709.02.2013, 00:34

Ja z piwa to tylko Pasteran niekasztelizowany, albo perła chemilowa czy eksport. Wódeczkę to każdą(tylko te od 18zł pól litra, a nie krajową) i często, za często (student) :D

ThisIsOurSeason komentarzy: 234709.02.2013, 00:34

@TakKrzysiu

youtube.com/watch?v=jHNPnYwT4fc

łap to :)

Ars3n komentarzy: 1235409.02.2013, 00:34

archterror
nic nie bede zmienial ;d myslalem, ze jak tu wejde to bedzie jakis inny temat, ale gadacie o tym to sobie gadajcie. Poczytam, popatrze w te linki i pojde spac.

TakKrzysiu komentarzy: 893609.02.2013, 00:33

Gunnerowiec
to co przeslalem to uliczne gówno?

archterror komentarzy: 428709.02.2013, 00:33


ThisIsOurSeason@ Piłem! :) Sam fakt, że jest napisane "orzech laskowy" przekonał mnie żęby spróbować :) Nie kupiłem "połówki", ale ćwiartkę do kieszeni i w długą ;> . Powiem tak. Smaczna jest, ale na ilość się tego nie da pić. Tylko czystą, a takich eksperymentów to kielich może 2 i starczy.

seba9196 komentarzy: 87409.02.2013, 00:33

dennis93, no ma bardzo ciekawy sposób rapowania, niepodrabialne flow :). Ogólnie jednak polski hh obecnie zjeżdża w dół moim zdaniem. Pozostają wyjątki. A jak słyszę typów pokroju solara i białasa to mi się smutno robi.

ThisIsOurSeason komentarzy: 234709.02.2013, 00:33

Ja podziwiam Nullo za wiedzę o swojej dzielnicy. Podziwia go za zrobienie 15 kawałków opratych na wiedzy o Piaskowej Górze i Wałbrzychu.

Następny mecz
Ostatni mecz
Arsenal - Bournemouth 4.05.2024 - godzina 13:30
? : ?
Tottenham - Arsenal 28.04.2024 - godzina 15:00
2 : 3
Tabela ligowa
Tabela strzelcówStrzelcy
DrużynaMWRPPkt
1. Arsenal35255580
2. Manchester City34247379
3. Liverpool35229475
4. Aston Villa35207867
5. Tottenham33186960
6. Manchester United341661254
7. Newcastle341651353
8. West Ham3513101249
9. Chelsea331391148
10. Bournemouth351391348
11. Wolves351371546
12. Brighton3411111244
13. Fulham351271643
14. Crystal Palace3510101540
15. Everton351281536
16. Brentford35981835
17. Nottingham Forest35791926
18. Luton35672225
19. Burnley35592124
20. Sheffield Utd35372516
ZawodnikBramkiAsysty
E. Haaland215
C. Palmer209
O. Watkins1912
A. Isak191
D. Solanke183
Mohamed Salah179
Son Heung-Min169
P. Foden167
J. Bowen166
B. Saka158
SondaMusisz być zalogowany, aby posiadać dostęp do ankiety.
redbox.pl
Publicystyka
Wywiady
Piłka nożna
Probukmacher.pl
UdanaRandka.com