Jak to jest w końcu z tą cyrylicą?

Jak to jest w końcu z tą cyrylicą? 28.08.2009, 12:16, Mateusz Kolebuk 50 komentarzy

Problem zapisu imion i nazwisk pisanych w oryginale cyrylicą przewija się na łamach serwisu bardzo często. Wiele osób nie jest uświadomionych, że nazwiska rosyjskie, ukraińskie, bułgarskie i wszystkie te, które w oryginale zapisywane są w alfabecie cyrylickim, powinno się zapisywać w formie zgodnej z określonymi zasadami transkrypcji. Mam nadzieję, że ta krótka notka raz na zawsze rozwieje wszelkie wątpliwości.

Андрей Сергеевич Аршавин przez Anglików zapisywany jest jako Andrei Sergeyevich Arshavin. Duńczycy zapisują nazwisko Rosjanina jako Andrej Sergejevitj Arsjavin. Hiszpanie zapisują podobnie jak Anglicy, z tą różnicą, że dodają literę é - Andréi Sergéyevich Arshavin. U Francuzów sytuacja wygląda nieco inaczej, bo zapisuje się jako Andreï Sergueïevitch Archavine. Niemcy także bardzo dobrze radzą sobie w transkrypcji cyrylicy - Andrei Sergejewitsch Arschawin. Włosi zapisują Andrej Sergeevič Aršavin. Polacy nie gęsi i też swoją transkrypcję mają, zapisujemy więc Andriej Siergiejewicz Arszawin.

Uwaga, w ten sposób zapisujemy jedynie nazwiska, które nie są w oryginale pisane alfabetem łacińskim, więc kontrargumenty dlaczego nie zapisujemy "Emanułel Ebułe" nie są wcale fajne. Gdy dana osoba zna język angielski, nie jest jej trudno przeczytać nazwisko zapisane w angielskiej transkrypcji. Czasami mogą się zdarzyć jednak takie kwiatki jak Nadezhda Mikhalkova, które po polsku przeczytać ciężko. A przecież wystarczy napisać Nadieżda Michałkowa.

Słowniki ortograficzne PWN podają zasady ustalania form spolszczonych, jednak stanowią one tylko propozycję normatywną i nie są ściśle określonymi zasadami, których należy się trzymać. Tak więc niektóre nazwy własne mogą mieć kilka sposobów zapisu w polskiej formie.

Mam nadzieję, że od tej pory nikt już nie napisze Arshavin, Bojinov, Medvedev czy Berbatov.

autor: Mateusz Kolebuk źrodło: własne
Aby dodawać komentarze, musisz być zalogowany. Załóż konto lub zaloguj się w serwisie.
poprzednia1 następna
Absurd komentarzy: 6431.08.2009, 21:56

RahU: Zasięgałeś opinii jakiegoś specjalisty albo przeczytałeś gdzieś jak powinno pisać się prawidłowo czy sam do takich wniosków doszedłeś? Nie twierdze, że nie masz racji, ale chce się upewnić bo to wcale nie musi być takie proste jak napisałeś.

Yeti komentarzy: 460 newsów: 7130.08.2009, 12:18

@Marchwik: tak, usunęliśmy w zemście za to, że inni piszą 'Arshavin'. Rozważamy też masowe bany za samobój Diaby'ego i sporo ostrzeżeń za karnego. -.-

RahU (administrator) komentarzy: 5062 newsów: 214329.08.2009, 13:06

Komuna, dyktatura i widzimisiokracja.

Marchwik komentarzy: 868 newsów: 10829.08.2009, 11:55

yyy... co to ma byc? komuna? cenzura jakas obowiazuje na stronie? przepraszam ale gdzie moje komentarze ktore napisalem? czemu zostaly usuniete, nie sadze zeby byly sprzeczne z zadnym regulaminem obowiazujacym na stronie, takze o co chodzi?

miti komentarzy: 6529.08.2009, 07:47

...z polaka nigdy dobry nie byłem więc może i macie racje, ale i tak dalej będę robił swoje :) Poza tym jakbym zniekształcił swoje nazwisko po angielsku to niedałoby sie tego przeczytać :P

Gadu komentarzy: 40529.08.2009, 01:48

miti - na pewno jest to poprawna odmiana: Celtikiem, Ceskiem, Amikę, faksem itd.
a Arszawin to Arszawin, koniec kropka. A jak już tak bardzo chcecie angielską fonetykę, to zniekształćcie swoje nazwisko.

Sweetxhoney komentarzy: 21129.08.2009, 00:55

Każdy piszę jak mu się podoba. Ja piszę Arshavin. RahU dasz mi pkt karne za to:D?

waldek_89 komentarzy: 573528.08.2009, 22:43

muszę powiedzieć, że autor tego tekstu nie mało sobie łamał głowę pisząc na taki temat, jestem godny podziwu i dla mnie fajne jest wyjaśnienie na temat nazwisk;)

RahU (administrator) komentarzy: 5062 newsów: 214328.08.2009, 22:22

Dodek: Nie jest to lekcja polskiego, ale warto uświadamiać użytkowników, że większość z nich niepoprawnie zapisuje nazwisko swojego ulubieńca. Jedynie głupota powoduje, że ktoś nie zgadza się z tym, co jest napisane powyżej. To jak kłócić się o zasady ortografii. CH? Przecież ja zawsze na ścianach markerem przez H bazgrałem!

Miodek komentarzy: 83828.08.2009, 22:05

JA lubie Arshavina xd ale Arshawin tez dobry pilkarz ;)

Dodek komentarzy: 228 newsów: 628.08.2009, 21:26

Fajnie, całkiem to przydatne, ale to nie jest lekcja jezyka polskiego. Czy napisze Arszawin czy Arshavin i tak wyjdzie na to samo i każdy mnie zrozumie, a chyba to jest najważniejsze. Równie dobrze można by sie czepiać o polskie znaki (których niektórzy, tak jak ja czesto nie używają). Serwis ma chyba słuzyć temu by podawać ważne informacje o druzynie Arsenalu, a nie wywody na temat tego jak sie pisze nazwisko gracza. Niemniej jednak nie uważam, że tekst jest nieużyteczny, bo nie jest, aczkolwiek jest nie na miejscu.

Yeti komentarzy: 460 newsów: 7128.08.2009, 21:04

Metalliki bankowo, na miliony procent.

@miti: absurd. Jesteśmy Polakami, piszemy po polsku, więc nie będziemy łamać zasad języka tylko dlatego, że Arszawin ma na koszulce formę fonetyczną z Anglii. :| Idąc Twoim tokiem rozumowania, Anglicy powinni na swoich stronach pisać o Arszawinie w cyrylicy, dopóki był w Zenicie i przerzucić się na swoją własną, kiedy już przyszedł do Arsenalu.

Ludzie, naprawdę nikomu nie imponujecie pisząc niepoprawnie i usprawiedliwiając to jakimiś pierdołami z kosmosu. Raz chyba możecie pochylić głowy i powiedzieć "Dobrze, nie wiedziałem (am), dostosuję się". Pisanie niepoprawne nie jest fajne, 'pułka' czy 'Arshavin' to nie 50 pkt. do lansu.

evelred komentarzy: 369128.08.2009, 19:35

a jak powiecie w Barcie czy w Barsie? wg mnie w Barsie jest poprawnie, tak samo Ceskiem Celtikiem

kubeusz95 komentarzy: 132128.08.2009, 18:44

Ale problem robicie. To tak jakby pisac pojedynczych słów po angielsku np. "On go wcale nie kopnął w leg!" A Arshavin to angielska wersja, po polsku to Arszawin i ja się tego będe trzymał. A z tą MetalliC/Ką to sam nie wiem.

miti komentarzy: 6528.08.2009, 18:42

Rahu, tekst jak najbardziej zrozumiały ale moje zdanie jest takie że jako my Polacy fani Arsenalu powinniśmy pisać Arshavin. W końcu klub który kochamy pochodzi z Wielkiej Brytanii więc dla mnie lepiej pisać jego nazwisko po angielsku tak jak ma na koszulce. Bardzo sporna sytuacja jest też własnie z Cesciem bądź Ceskiem albo Celtikiem albo Celticem.

Yeti komentarzy: 460 newsów: 7128.08.2009, 18:34

Na bank Metalliki, na 100%. No i chyba jednak Celtikowi, ale tu nie jestem pewien. ;)

RahU (administrator) komentarzy: 5062 newsów: 214328.08.2009, 17:54

Brawo, zaimponowaliście mi! Tylko, że to nie nazywa się asertywność lecz analfabetyzm.

Reaper komentarzy: 9728.08.2009, 16:44

@Hatake_Kakashi

Ibrahimovic, jest Bośniakiem tylko za młodu z rodziną wyemigrował do Szwecji.

solar komentarzy: 146528.08.2009, 16:11

to ja bede pisal cyrylica jego nazwisko ;p

i tak bede pisal Arshavin dalej, chociaz raz pisze tak a raz Arszawin

cesc1792 komentarzy: 48028.08.2009, 15:52

ps. wole zeby sie dostosowali do naszego jezyka i mowili Kubisa

crisadus komentarzy: 850728.08.2009, 15:50

Tak jak poprzednik będę pisał Arshavin, bo tak mi poprostu wygodniej:)

cesc1792 komentarzy: 48028.08.2009, 15:49

ja tam zawsze bede pisal Arshavin bo pisac Arszawin jakos mi nie pasi...
Arsha jest zagranicznym pilkarzem wiec mowmy tak, jak anglicy mowia...

odwrotna sprawa jest co do Kubicy..
Polacy mowia Kubica a niektorzy brytyjczycy mowia Kubika i to mnie wlasnie strasznie irytuje...

Gresiex komentarzy: 72028.08.2009, 15:12

i tak większośc napisze tak jak im wygodnie ;-)

RahU (administrator) komentarzy: 5062 newsów: 214328.08.2009, 14:53

sha: Dlatego napisałem, że nie jestem przekonany która z form jest prawidłowa. Dla mnie "Celticowi" wygląda dobrze, tak samo jak i "Celtikowi".

Co do nazwisk "Vidić" i podobnych, to jestem podobnego zdania co sha. To tak jak w przypadku polskich nazwisk zakończonych na "ć" - zmiękczenie zastępujemy poprzez "ci".

sha komentarzy: 219 newsów: 128.08.2009, 14:47

RahU - google to akurat taki sobie wyznacznik poprawności pisowni, a to że tyle samo osób pisze z błędem, co bez, to świadczy tylko o tych pierwszych ;)
Vpr - mogę się mylić, ale wydaje mi się, że powinno się pisać 'Vidiciowi' 'Ibrahimowiciowi'. choć wygląda to trochę głupio ;)

Hatake_Kakashi komentarzy: 10828.08.2009, 14:47

Vpr --> Ibrahimovic to szwed choć nazwisko faktycznie brzmi jak Serbskie

Vpr komentarzy: 8702 newsów: 56728.08.2009, 14:36

Brawo RahU za ten tekst :) Może do kogoś to trafi. Jeszcze a propos Bożinowa: przy okazji warto wspomnieć bo to dość ciekawa kwestia - angielska transkrypcja jego nazwiska to "Bozhinov" jednak Man City używa transkrypcji portugalskiej czyli "Bojinov". Wie ktoś dlaczego tak jest? Zawsze mnie to zastanawia.

Skoro już dyskutujemy o "Celticiem" i "Metallici", to jak odmieniać serbskie nazwiska, np. Vidić, Ibrahimović, itp. "Vidicowi","Vidiciowi", czy "Vidićowi"? :D

Yeti komentarzy: 460 newsów: 7128.08.2009, 14:26

mrc1899: spoko, chociaż to niezgodne z zasadami języka polskiego ;) :P

RahU (administrator) komentarzy: 5062 newsów: 214328.08.2009, 14:25

mrc1899, imprecis: Pogratulować Ci samozaparcia czy braku umiejętności czytania ze zrozumieniem? Ja będę pisał "nieók", bo tak mi się podoba.

Widać, że taki tekst to niestety dla niektórych za mało. Może ponowny kurs j. polskiego? Niestety miśki, to nie wy ustalacie zasady języka polskiego (i całe szczęście).

mrc1899 komentarzy: 628.08.2009, 14:23

RahU najpopularniejszym jest mandaryński :) a co do nazwisk to ja tak samo jak wiele osób będę pisał Arshavin. I zawsze mnie irytowało jak ktoś pisze Szewczenko a nie Shevchenko. Takie moje zdanie ;p

Wiola04 komentarzy: 3702 newsów: 328.08.2009, 14:13

A ja zawszę pisałam "Arshavin". Jakoś tak.. ładniej. ;P
Ale skoro dostałam taką lekcję to od dziś będę pisać "Arszawin". ;)

RahU (administrator) komentarzy: 5062 newsów: 214328.08.2009, 14:07

sha: W przypadku "Celtikiem" masz rację, bo pisząc "Celticiem" zapisujemy głoskę "ci", która jest zmiękczeniem w polskim języku i sugeruje, że wyraz ten powinno się przeczytać jako "Celtićem". Nie jestem jednak pewien co do "Celtikowi", bo zapisując "Celticowi" nie ma konfliktu między zapisem a fonetyką. O ile forma "Celtikiem" zamiast "Celticiem" jest używana prawie zawsze, o tyle "Celtikowi" i "Celticowi" występuje mniej więcej tak samo często (po analizie listy wyszukiwań w google).

sha komentarzy: 219 newsów: 128.08.2009, 13:57

świetna sprawa z tym Arszawinem. to jeszcze tylko opanujcie zasady odmiany - nie gramy z Celticiem, tylko z Celtikiem; nie strzeliliśmy bramki Celticowi, tylko Celtikowi; itd.
Pozdrawiam.

pietruch1234 komentarzy: 142528.08.2009, 13:38

Ładna ta Pani obejmująca Andrieja Siergiejewicza Arszawina:D

RahU (administrator) komentarzy: 5062 newsów: 214328.08.2009, 13:20

miti: Czy ten tekst jest dla Ciebie w jakiś sposób niezrozumiały? Nie, nie powinniśmy pisać Arshavin.

Arszawin ma na koszulce reprezentacyjnej Arshavin dlatego, że mecze reprezentacji to nie mecze Rosyjskiej Premier League, gdzie widzowie i komentatorzy składają się głównie z ludzi, którzy znają cyrylicę, tylko mecze międzynarodowe, a jak mi wiadomo angielski jest najpopularniejszym językiem na świecie, więc w ten sposób ujednolicono nazwiska pisane cyrylicą. W RPL piłkarze mają na koszulkach cyrylicę - cache.daylife.com/imageserve/0eQy2WWgE97cc/610x.jpg

Yeti komentarzy: 460 newsów: 7128.08.2009, 13:15

@miti: bo FIFA nie zezwala na pisownię cyrylicą, więc Rosjanie stosują najpopularniejszy język, zresztą chyba nawet urzędowy federacji. Argument totalnie z dupy.

miti komentarzy: 6528.08.2009, 13:03

Ciekawe czego Arshavin ma na koszulce reprezentacyjnej? Widocznie powinniśmy pisać Arshavin.

Czajnik17 komentarzy: 4688 newsów: 7228.08.2009, 12:48

Ja tak samo jak aRamsey - najpierw Arshavin, teraz Arszawin

Arsen258 komentarzy: 3466 newsów: 97928.08.2009, 12:46

Znaczy sorry Imiona :)

Arsen258 komentarzy: 3466 newsów: 97928.08.2009, 12:45

Antonio - nie koniecznie, np. w Hiszpanii niektórzy zawodnicy mają na koszulkach nazwiska. Tak jest np. w reprezentacji gdzie Fabregas biega z napisem "Cesc"

aRamsey komentarzy: 948628.08.2009, 12:45

nigdy nie widziałem żeby ktoś napisał "Ebułe" :D
ale na początku pisałem Arshavin, a później przerzuciłem się na Arszawin

wronka17 komentarzy: 82828.08.2009, 12:42


AntonioThe dobrze ze nie gra w tym bałąganie i syfie jaki panuje w polskiej ekstraklasie

AntonioThe komentarzy: 3817 newsów: 528.08.2009, 12:32

Czyli jakby Rosjanin grał w polskiej Ekstraklasie np. w Wiśle to na plecach miałby napisane Arszawin ;D

kubeusz95 komentarzy: 132128.08.2009, 12:27

No właśnie. Arshavin jak piszemy to chyba błąd, równie dobrze możemy pisac Archavine. A więc ja od teraz będe pisał Arszawin.

pelek komentarzy: 214628.08.2009, 12:25

Wałkowane od jakiegoś czasu, pewnie w końcu trafi do wszystkich. Sam nie przywiązywałem do tego uwagi, dopóki w moim życiu nie pojawił się Rusłan Rahujew, który niczym niebiańska latarnia oświecił mi ciemność w której nieświadomie podążałem...

Topek komentarzy: 13943 newsów: 12628.08.2009, 12:24

Mi czasem się zdarza napisać Arshavin, ale to chyba dlatego, że trochę przebywam na angielskich portalach i później odruchowo piszę tak samo.

Erzet komentarzy: 2069 newsów: 3528.08.2009, 12:24

A ja zawsze pisałem Arshavin, Bojinov czy Berbatov. I przy tym pozostane ;)

kubeusz95 komentarzy: 132128.08.2009, 12:23

Dobrze że taki news się pojawił, bo w jednym newsie jeden osobnik się pytał o to. A z tym Ebułe to dobre, heh.

simon90 komentarzy: 79528.08.2009, 12:20

Język idzie sobie połamać :P Dla mnie od samego początku był "Andrzej Arszawin" :P

poprzednia1 następna
Następny mecz
Ostatni mecz
Arsenal - Bournemouth 4.05.2024 - godzina 13:30
? : ?
Tottenham - Arsenal 28.04.2024 - godzina 15:00
:
Tabela ligowa
Tabela strzelcówStrzelcy
DrużynaMWRPPkt
1. Arsenal34245577
2. Liverpool34228474
3. Manchester City32227373
4. Aston Villa34206866
5. Tottenham32186860
6. Manchester United331651253
7. Newcastle331551350
8. West Ham341391248
9. Chelsea321381147
10. Bournemouth341291345
11. Brighton3211111044
12. Wolves341271543
13. Fulham341261642
14. Crystal Palace341091539
15. Brentford34981735
16. Everton341181533
17. Nottingham Forest34791826
18. Luton34672125
19. Burnley34582123
20. Sheffield Utd34372416
ZawodnikBramkiAsysty
C. Palmer209
E. Haaland205
O. Watkins1912
D. Solanke183
Mohamed Salah179
A. Isak171
Son Heung-Min159
J. Bowen155
P. Foden147
B. Saka147
SondaMusisz być zalogowany, aby posiadać dostęp do ankiety.
redbox.pl
Publicystyka
Wywiady
Piłka nożna
Probukmacher.pl
UdanaRandka.com